Roboti jako součást studia už v dnešní době nejsou jen záležitostí úzkého okruhu specializovaných škol. Kantorům na všech stupních školního systému se nabízí široká paleta robotických pomůcek a nástrojů, které můžou zapojit nejen do hodin informatiky nebo pracovní výchovy. Je tedy na samotných učitelích, jak roboty a jejich nespornou atraktivitu v očích dětí dokážou využít.
Doma u LEGO robotů
Roboti jsou na katedře řídicí techniky na domácí půdě. Právě tady vznikla v rámci studentských projektů celá řada robotů v čele s Ludvíkem, robotem, který uváděl několik představení nebo dirigoval filharmonii. Kantoři a studenti z této katedry také organizují každoroční Robosoutěž, jež má motivovat týmy ke stavbě a programování poměrně složitých robotů vytvořených z lega. Mnozí studenti katedry (často fungovali i jako konzultanti v rámci Robosemináře) se rekrutovali právě z řad účastníků soutěže. V kategorii středních škol je totiž jednou z hlavních cen pro vítězný tým přijetí na FEL bez přijímacích zkoušek.
Roboseminář měl tři části, které se částečně prolínaly. Úvod se věnoval teorii – novinkám v oblasti programování, budoucnosti a současnosti stavebnic lego, především sady LEGO MINDSTORMS Education EV3, které se při robosoutěži používají. Ačkoliv můžeme tuto část označit jako teoretickou, přednášející studenti své příspěvky maximální možnou mírou propojovali s praxí.
Jarní seminář je každoročně startem prvního kola Robosoutěže určené pro žáky základních škol a studenty víceletých gymnázií. Jeho druhá část tak představila úkol, který budou přihlášené týmy řešit. Letos spočívá v projetí speciální dráhy, na níž musí robot nalézt díru, udržet se na mostě a opět najít cestu dolů. Problém je, že roboti nemají žádnou čáru, podle které by se orientovali, a mantinely jen v jedné části dráhy. Týmy tedy musí vymyslet, jak robota naučit „koukat se“ kolem sebe.