Odpověď na otevřený dopis studentů vedení ČVUT k problémům komponenty Studium (KOS)

Vážení členové akademické obce,

pedagogická činnost na fakultách ČVUT je podporována informačním systémem, konkrétně jeho komponentou Studium známou pod zkratkou KOS. V pondělí 20.6 při otevření rozvrhu studentům FEL došlo k přetížení systému, které velice zkomplikovalo přístup uživatelů. Tuto skutečnost oprávněně kritizovali autoři otevřeného dopisu vedení ČVUT vystaveného na adrese http://www.exfort.org/kos.php. V tomto příspěvku chceme vysvětlit příčiny kolapsu a nastínit řešení, která by měla v budoucnosti problém minimalizovat.

Nejprve ke struktuře KOSu. KOS na ČVUT je tvořen třemi databázovými aplikacemi instalovanými na FS, FEL a VIC (pro ostatní fakulty), jejichž všechny funkce jsou dostupné prostřednictvím terminálových emulátorů telnet (např. Arctel, SemTel). Přístup přes terminálový emulátor do databáze FEL je omezen na 200 současně přihlášených uživatelů. Použití některých funkcí prostřednictvím webového prohlížeče umožňuje webová aplikace instalovaná na šesti aplikačních serverech VIC a slouží všem studentům a učitelům ČVUT.

A nyní k příčinám kolapsu. Server FEL i servery VIC jsou dimenzovány s určitou rezervou na běžný provoz. Dvakrát ročně, při otevření rozvrhu studentům, dochází k přetížení. V minulých semestrech se toto přetížení dařilo minimalizovat opatřením, že první termín zápisu do rozvrhu byl stanoven na začátek 2. týdne zkouškového období a zápis byl umožněn studentům, kteří za poslední dva semestry získali alespoň 45 kreditů. Tentokrát byl první termín otevření rozvrhu posunut na začátek 3. týdne zkouškového období. Důvod: v zimním semestru 2005/06 nebudou (z důvodu rekonstrukce) k dispozici posluchárny 209 a 309 a rozvrhář fakulty a rozvrháři kateder potřebovali více času na sestavení rozvrhu (předběžný zápis byl přitom uzavřen o týden později, aby studenti dostali možnost korigovat své zápisy na základě předběžných výsledků ankety). Tím se stalo, že za dva týdny zkouškového období získalo požadovaný počet kreditů více studentů a že počet studentů, kteří získali ke dni 20.6. nárok na vytvoření individuálního rozvrhu byl podstatně větší, než v předchozích semestrech.

Opatření, která by měla podobný kolaps v budoucnu vyloučit, lze rozdělit do dvou skupin:

  1. zvýšení výkonu serverů,
  2. organizační opatření případně podpořená novými funkcemi KOSu.

ad 1)

Zvýšení výkonu serverů, na kterých je instalována webová aplikace, hodlá provést VIC v průběhu července a srpna. FEL o nákupu výkonnějšího serveru pro svoji databázi KOSu prozatím neuvažuje.

ad 2)

Termíny otevírání rozvrhu studentům a potřebné počty kreditů bude proděkan určovat průběžně tak, aby počet studentů na každý termín nepřevýšil výrazně kapacitu databáze. Termíny a počty kreditů budou zveřejňovány na nástěnce pedagogického oddělení na webu FEL. KOS bude doplněn o funkci, která studenta elektronickou poštu upozorní na to, že již dosáhl požadovaného počtu kreditů a může se hlásit do rozvrhu. Dále bude zadán úkol vytvořit pro telnetové připojení nástroj, který by umožnil odmítnutého uživatele zařadit do fronty. Tím by odpadlo opakované hlášení se do databáze, které zvyšuje režii systému.

Věříme, že uvedená opatření zlepší situaci při zápisech do rozvrhu a že den "20.6." se již nebude opakovat.

V Praze, dne 29. června 2005

doc. Ing. Karel Müller, CSc., proděkan
prof. Ing. Vladimír Kučera, DrSc., děkan