Pomohli jsme vyvinout program, který porazil pokerové profesionály
Vědci z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, Fakulty elektrotechnické ČVUT a Albertské univerzity v Kanadě dosáhli zásadního úspěchu na poli umělé inteligence. Mezinárodní tým vyvinul počítačový program DeepStack, který v prosinci 2016 poprvé v historii porazil profesionální hráče v jedné z nejpopulárnějších karetních her na světě – dvouhráčovém no-limit Texas hold’em pokeru. Vědecké objevy, které vedly k tomto výsledku, publikuje Science, jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů.
Program DeepStack vytvořil další historický milník, kdy lidé v populárních hrách podlehli počítačům. Po backgammonu, dámě, šachu a go je tedy dalším v pořadí no-limit poker. Oproti předchozím hrám je tu však jeden zásadní rozdíl. Skutečnost, že hráč nevidí karty oponenta a oponent nevidí jeho karty, dělá problém výrazně složitějším z teoretického hlediska. Na druhou stranu je však tato neurčitost informace v reálném světě běžná. Matematické modely her umožňují popsat situace z ekonomie, aukcí, síťové bezpečnosti, ochrany důležitých cílů nebo kontroly jízdného. Právě z tohoto důvodu je nový algoritmus důležitým prvkem pro aplikaci teorie her do praxe a je přelomový díky přenosu klíčových myšlenek používaných ve hrách s úplnou informací také do světa her s neúplnou informaci, kde se je doposud nepodařilo použít.
Program umožňuje vypočítat vhodnou strategii pro situaci v pokeru až v momentě, kdy situace nastane, tedy bez nutnosti uvažovat o úplně celé hře předem naráz, což byl doposud převládající přístup. Tato zásadní změna principů řešení byla umožněna mimo jiné rozvojem strojového učení pomocí hlubokých neuronových sítí. V případě DeepStacku síť vyhodnocuje jednotlivé pokerové situace, a jde tedy o jistou formu intuice, kterou algoritmus využívá pro správná rozhodnutí.
DeepStack hrál proti skupině profesionálních hráčů pokeru v prosinci 2016. Třicet tři hráčů vybraných Mezinárodní federací pokeru pocházelo ze sedmnácti států. Každý hráč měl možnost hrát 3 000 her během čtyř týdnů. DeepStack tyto hráče v průměru porazil s obrovskou převahou. Každého z jedenácti hráčů, kteří dohráli všech 3 000 her, porazil i individuálně a pouze v jednom případě výhra nebyla statisticky signifikantní. DeepStack je tedy první počítačový program, který porazil profesionální hráče v dvouhráčovém no-limit Texas hold’em pokeru.
Spoluautory nového programu jsou vedle vědců z kanadské University of Alberta také Martin Schmid a Matej Moravčík z Katedry aplikované matematiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Viliam Lisý z Centra umělé inteligence na katedře počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT. Vedoucím výzkumu byl prof. Michael Bowling.
foto: John Ulan for the University of Alberta
- DeepStack: Expert-level artificial intelligence in heads-up no-limit poker [Science]
- Češi pomohli vytvořit umělou inteligenci s intuicí. Už není jako běžný počítač a nabízí revoluci napříč obory [Hospodářské noviny]
- Česká umělá inteligence porazila pokerové profesionály [E15]
- Česká umělá inteligence má dokonce intuici. Porazila špičkové světové hráče v pokeru [ČT24]
- Češi pomohli vytvořit umělou inteligenci s intuicí. Už nepřemýšlí jako běžný počítač, tvrdí [Aktuálně]
- Češi se podíleli na vývoji přelomové umělé inteligence. Poprvé porazila člověka v pokeru [Rozhlas]
- A computer's newfound 'intuition' beats world poker champs [CNN]
- Počítač porazil profesionální hráče pokeru. Češi ho totiž naučili blufovat [Lidovky]
- Umělá inteligence porazila profesinální hráče pokeru [Vesmír]
- Umělá inteligence porazila pokerové profesionály [ICT Network News]
- Vědci naučili program intuici, poprvé porazil hráče pokeru [Týden]
- Češi vytvořili umělou inteligenci, která drtí v pokeru jednoho hráče za druhým [Novinky.cz]
- Programátoři pokořili poker. Mohli vydělat miliony, vybrali si Science [Technet]