Popis předmětu - AD2B99KOS
Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AD2B99KOS
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A2B99KOS
AD2B99KOS | Komunikační systémy | ||
---|---|---|---|
Role: | P, V | Rozsah výuky: | 14P + 6L |
Katedra: | 13132 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | Z,ZK | |
Přednášející: | Kreditů: | 6 | |
Cvičící: | Semestr: | L |
Anotace:
Předmět dává základní přehled o metodách a principech používaných při digitální komunikaci v různých přenosových prostředích (radiové systémy, metalická telekomunikační vedení, optické vlákno). Student se seznámí se základními funkčními bloky komunikačního řetězce, způsoby kódování a dekódování, modulace a demodulace. Získá představu o vzniku chyb při přenosu a možnostech jejich detekce i korekce. Naučí se vypočítat teoretickou i praktickou propustnost komunikačního kanálu, měřit základní parametry na digitálních rozhraních, včetně četnosti chyb a fázového chvění.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AD2B99KOS
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A2B99KOS
Cíle studia:
Studenti získají znalosti zejména z oblasti technologií páteřních optických systémů a sítí. Studenti se naučí konfigurovat, monitorovat, testovat a navrhovat přenosové sítě.Osnovy přednášek:
1. | Shannonovo schéma komunikačního řetězce, funkce jednotlivých bloků, kapacita kanálu | |
2. | Kódování kanálu, rozdělení způsobů kódování, kódy konvoluční a blokové | |
3. | Detekce a korekce chyb (základy a použití cyklických kódů CRC a kódu RS, prokládání, metoda ARQ) | |
4. | Digitální modulace a jejich použití, modulace s více nosnými OFDM | |
5. | Metody dělení kanálu, metody přístupu k sdílenému přenosovému prostředí (TDMA, FDMA, CDMA), metody přenosu s rozprostřeným spektrem (DS SS, FH SS, TH SS) | |
6. | Bloky radiového přenosového řetězce, funkce jednotlivých bloků | |
7. | Radiové systémy, příklady | |
8. | Telekomunikačních vedení, modelování primárních a sekundárních parametrů, způsoby využití pro vysokorychlostní digitální přenos | |
9. | Kanály s šumem a přeslechy, analýza vlivu AWGN, NEXT a FEXT na kapacitu kanálu, potlačování přeslechů | |
10. | Regenerace digitálního signálu, potlačení mezisymbolové interference, oko rozhodnutí | |
11. | Pravděpodobnost vzniku chyby pro AWGN, měření chybovosti, parametry k posouzení rozložení chyb, fázové chvění (jitter a wander) | |
12. | Modemy, funkční bloky, praktické příklady základních bloků modemů SHDSL. | |
13. | Funkční bloky, praktické příklady základních bloků modemů ADSL a VDSL. | |
14. | Komunikace po optických vláknech, základní typy vláken, útlumová okna, elementární kalkulace optické trasy. Parametry optických digitálních rozhraní. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvodní cvičení. Rozbor 1. bloku laboratorních úloh | |
2. | Úloha 1A - Kódování kanálu (úloha v Matlabu) | |
3. | Úloha 1B - Základní vlasnosti digitálních modulací (úloha v Matlabu) | |
4. | Úloha 1C - Rozprostřené spektrum (úloha v Matlabu) | |
5. | Úloha 1D - Měření základních parametrů rádiových bloků | |
6. | Úloha 1E - Měření základních parametrů rádiového přijímače | |
7. | Kontrolní test. Rozbor 2. bloku laboratorních úloh | |
8. | Úloha 2A - Měření a modelování vlastností telekomunikačních vedení ve frekvenční oblasti | |
9. | Úloha 2B - Měření a diagnostika telekomunikačních vedení v časové oblasti | |
10. | Úloha 2C - Měření a modelování chybovosti | |
11. | Úloha 2D - Měření na digitální účastnické přípojce | |
12. | Úloha 2E - Odhad propustnosti digitální účastnické přípojky | |
13. | Náhradní cvičení | |
14. | Zápočet |
Literatura:
1. | Dobeš, J. - Žalud, V.: Moderní radiotechnika, BEN, Praha 2006. | |
2. | Vodrážka, J.: Přenosové systémy v přístupových sítích - 2. přepracované vydání, Vydavatelství ČVUT, Praha 2006. | |
3. | Rohde, U.- Whitaker, J.: Communications receivers: DSP, software radios, and design. McGraw-Hill, New York. 2001. | |
4. | Meyr, H. - Moeneclaey, M. - Fechtel, S. A.: Digital Communication Receivers. John Wiley and sons. New York. 1998. |
Požadavky:
K zápočtu se vyžaduje 100% účast a zpracování laboratorních úloh a odevzdání samostatné práce. Hodnocení u zkoušky je tvořeno cca 40% za cvičení a laboratorní a výpočetní úlohy, 60% za vlastní zkoušku (u zkoušky se požaduje minimálně 10 bodů z látky přednášené v první a minimálně 10 bodů z látky přednášené v druhé polovině semestru z celkového počtu 60 bodů).Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6l |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/AD2B99KOSPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 26.2.2021 17:50:51, semestry: Z/2020-1, L/2021-2, L/2020-1, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |