Popis předmětu - A4B77ASS

Přehled studia | Přehled oborů | Všechny skupiny předmětů | Všechny předměty | Seznam rolí | Vysvětlivky               Návod
A4B77ASS Architektury softwarových systémů
Role:  Rozsah výuky:2P+2C
Katedra:13136 Jazyk výuky:CS
Garanti:  Zakončení:Z,ZK
Přednášející:  Kreditů:6
Cvičící:  Semestr:L

Webová stránka:

https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a4b77ass/prednasky

Anotace:

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v technikách návrhu složitých informačních systémů, se zaměřením na metody distribuce. Ačkoliv předmět prezentuje i jednotlivé technologie, důraz bude kladen na pochopení obecně platných zásad.

Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A4B77ASS

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty se standardními postupy softwarového vývoje a aplikovat tyto postupy na vývoj distribuovaných a výkonných řešení v jazyce Java.

Osnovy přednášek:

01. [MR] Uvod: Architektury softwarových systému, komponentové a distribuované architektury
02. [DS] Koncepce jazyků na bázi virtualního stroje, srovnáni s jinými jazyky, přehled výhod a nevýhod; kompilace, decompilery, obfuscatory, classloaders, reflektivní operace
03. [DS] Vybrané návrhové vzory (design patterns)
04. [MR] Design patterns pro distribuované systémy
05. [DS] Vlákna, synchronizace, atomické typy, non-blocking algoritmy
06. [MR] RMI - architektura, podpůrné komponenty, vzdálená invokace, komunikace mezi procesy
07. [DS] Streamy, vstupní/výstupní operace, s흻ová komunikace, serializace, externalizace
08. [MR] Komponentové modely, Distribuované komponenty, CORBA
09. [MR] Vyhledávání služeb, dynamická kompozice, Redundance, design vysoce spolehlivých systémů
10. [DS] Datové struktury - primitiva, pole; memory management s garbage collectorem
11. [MR] Webové služby, service-oriented architectures
12. [MR] Architektury pro service oriented architectures
13. [DS] Asynchronní architektury, producer-consumer model
14. [DS] Agentní a multiagentní systémy

Osnovy cvičení:

1. Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns
2. Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns
3. Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy
4. Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy
5. Úloha 3: Signalizace a redundance
6. Úloha 3: Signalizace a redundance
7. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy
8. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy
9. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy
10. Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb
11. Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb
12. Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty
13. Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty
14. Rezerva

Literatura:

F. Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P.Sommerlad, M. Stal: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, John Wiley and Sons Ltd, Chichester, UK, 1996
Douglas C. Schmidt, Michael Stal, Hans Rohnert and Frank Buschmann: Pattern-Oriented Software Architecture: Patterns for Concurrent and Networked Objects, Wiley, 2000 Munindar P. Singh and Michael N. Huhns: Service-Oriented Computing, Semantics, Processes, Agents, John Wiley & Sons, Ltd., 2005

Požadavky:

Programování 1+2, Operační systémy a sítě

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c

Klíčová slova:

softwarové architektury, návrhové vzory, distribuované systémy, java

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:

Plán Obor Role Dop. semestr


Stránka vytvořena 19.4.2024 17:53:33, semestry: Z,L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)