Popis předmětu - AE4B99RPH

Přehled studia | Přehled oborů | Všechny skupiny předmětů | Všechny předměty | Seznam rolí | Vysvětlivky               Návod
AE4B99RPH Solving problems and other games
Role:P, V Rozsah výuky:1P+3C
Katedra:13133 Jazyk výuky:EN
Garanti:  Zakončení:KZ
Přednášející:  Kreditů:6
Cvičící:  Semestr:Z

Anotace:

The main motivation is to let students to deal with real-world problems properly. When working in teams on real problems the student shall learn how to decompose the big problem, how to define interfaces, how to test and validate individual steps and so on. Many problems will actually be beyond the first-year-student skills. And many problem will not be solved in the optimal way. The unsolved parts should motivate the students to study difficult theoretical subjects. They should generate the important questions. Ideally, at the end of the subject, the student should be eager to study deeper about informatics.

Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AE4B99RPH

Cíle studia:

The main motivation is to let students to deal with real- world problems properly which includes Thinking about problem, its decomposition, testing, verification, evaluation.

Osnovy přednášek:

1. Course intro. Prisoner's dilemma, cooperate or not. Starting with Python.
2. A very gentle introduction into objects in Python.
3. Python, remaining pieces. Maze, explanation of the second
assignment.
4. Motivation lecture about selected problems in computer science and
artificial intelligence.
5. Spam and Reversi (Othello) game. Introducing third assignment.
6. Motivation lecture about selected problems in computer science and
artificial intelligence.
7. Motivation lecture about selected problems in computer science and
artificial intelligence.
8. Closing lecture, summary of achievements, discussing results of the
student tournaments.

Osnovy cvičení:

Students will work independently on three assignments. They will regularly submit intermediate results and discuss the progress with teaching assistants. The list of assignements may change over time span of the course: Spam filter. How to represent frequency of bad words. Plagiarism detection in text documents. Similar task as the spam filter. Reversi (Othello). A two player game. Playing in tournaments against each other. Zip code optical character recognition. Finding the optimal path for a mobile robot through the labyrinth. Iterative prisoner's dilemma. Cooperate or not, all student players will play againts each other.

Literatura:

Will be provided individually depending on the selected task.

Požadavky:

none

Poznámka:

http://cw.felk.cvut.cz/wiki/courses/ae4b99rph/start

Webová stránka:

http://cw.felk.cvut.cz/wiki/courses/ae4b99rph/start

Klíčová slova:

Problem solving, problem decomposition, testing, programming, Python, Java.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:

Plán Obor Role Dop. semestr
BEKME1 Komunikační technika V 1
BEKME5 Komunikace a elektronika V 1
BEKME_BO Před zařazením do oboru V 1
BEKME4 Síťové a informační technologie V 1
BEKME3 Aplikovaná elektronika V 1
BEKME2 Multimediální technika V 1
BEEEM1 Aplikovaná elektrotechnika V 1
BEEEM_BO Před zařazením do oboru V 1
BEEEM2 Elektrotechnika a management V 1
BEOI1 Počítačové systémy P 1
BEOI_BO Před zařazením do oboru P 1
BEOI3 Softwarové systémy P 1
BEOI2 Informatika a počítačové vědy P 1
BEKYR1 Robotika V 1
BEKYR_BO Před zařazením do oboru V 1
BEKYR3 Systémy a řízení V 1
BEKYR2 Senzory a přístrojová technika V 1


Stránka vytvořena 30.7.2021 19:50:47, semestry: L/2021-2, L/2020-1, Z,L/2022-3, Z/2021-2, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)
Za obsah odpovídá: doc. Ing. Ivan Jelínek, CSc.