26. 8. 2015; ČT1

Problém s centrálním registrem vozidel

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:

Dobrý večer, jsou tu dvacáté šesté srpnové Události. Vítá vás Jakub Železný. Ministerstvo dopravy řeší nový vážný problém s centrálním registrem vozidel. Nemůže uzavřít smlouvu s vítězem soutěže na nového provozovatele systému, byť nabídl lepší cenu. Antimonopolní úřad tendr zrušil. V zadání zakázky totiž podle něj byly chyby. Smlouva se současným provozovatelem přitom končí už příští měsíc. Ministr dopravy Dan Ťok pochybení odmítá a chce se odvolat.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

Registr vozidel v minulých letech už zažil několik kolapsů. Spoustu lidí zbytečně připravil o čas. Dosud měl dva provozovatele. Toho třetího ale zatím nedostane, i když nabídl výhodnější cenu. Stát ji ale využít nemůže a z rozhodnutí antimonopolního úřadu plyne, že si za to může sám. Úředníci ministerstva dopravy podle něj špatně napsali podmínky soutěže.

Petr RAFAJ, předseda, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže:

Chyba byla v tom, že tam si stanovili vzdělání technického směru u realizačního týmu a žel jako tato chyba je nepřekročitelná, my jsme povinni zrušit zadávací řízení.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

Právě na tuto podmínku údajně příliš vágní na to, aby ji šlo splnit a prokázat, si stěžoval současný provozovatel registru, společnost ICZ. Stát ji teď každý rok platí skoro čtyřicet milionů korun. Od října přitom mohl ušetřit. Firma O2 nabídla, že systém dokáže spravovat za třináct milionů ročně.

Tomáš NEŘOLD, mluvčí, Ministerstvo dopravy:

My s tím zdůvodněním zásadně nesouhlasíme, a proto podáme rozklad k předsedovi antimonopolního úřadu.

Pavel STRNAD, odborník na IT a veřejné zakázky, ČVUT /17. 7. 2015/:

Je logické soutěžit na nejnižší cenu v případě, že se jedná o navazující projekt.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

Pokud antimonopolní úřad své stanovisko nezmění, stát nejspíš bude muset vypsat nový tendr a do září, kdy končí současná smlouva, určit dočasného správce registru.

Tomáš NEŘOLD, mluvčí, Ministerstvo dopravy:

V této situaci musíme zajistit fungování registru přímým zadáním, ale nechtěli jsme to řešit pouze s jedním uchazečem, proto jsme navrhli jednat se dvěma.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

Podle rady vlády pro informační společnost by pro nouzové řešení stačilo oslovit jedinou firmu. Ministerstvo ale trvá na svém. Chce soutěžit cenu.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Pokud se se stávajícím provozovatelem dohodneme na lepších podmínkách, já jsem připraven dát to s jedním uchazečem.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

ICZ je už druhým provozovatelem současného registru vozidel. Když firma systém předloni v dubnu přebírala, ministerstvo dopravy ho radši na několik dní vypnulo, k nelibosti řidičů.

majitel vozu, Ostrava /duben 2013/:

Takže já mám /nesrozumitelné/ od prvního a nemůžu jezdit, jo, to je neskutečný.

Pavel CYPRICH, redaktor:

Milan BRUNCLÍK, redaktor:

redaktor:

Po spuštění pak například v Jihlavě nešlo tisknout doklady a v Praze registr nekomunikoval s databází kradených aut. Na většině míst ale přepojení proběhla v pořádku a aspoň technicky by to podle ministerstva už neměl být problém ani v budoucnu. Pavel Cyprich a Milan Brunclík, Česká televize.


26. 8. 2015; Mladá fronta Dnes

Nevzali vás na vysokou školu?

Přijímací zkoušky či maturita jsou po létě úspěšně zapomenuty - jenže teď je před novopečenými středoškoláky a vysokoškoláky nová výzva. A dokonce větší, než by si asi přáli, totiž zvládnout přechod na novou školu.

Jednodušší start mají čerství studenti střední školy včetně gymnázií, přece jen se jim alespoň nemění systém výuky. Musí se však připravit na nové spolužáky a učitele, delší vyučování a náročnější přípravu do školy, méně volného času i větší zodpovědnost.

I když zřejmě žádný student takovou dobrou radu nevyslyší, dětští psychologové středoškoláky nabádají, aby se připravovali na vyučování pravidelně, denně a vždy aspoň hodinu, ještě lépe 90 minut. Ovšem pozor, stejně jako učení je důležitý i odpočinek.

"Není větší omyl než tlačit dítě k učebnicím hned, jak přijde ze školy. Když se vrátíme z práce, taky chceme chvíli klid, a tak dovolme dětem udělat totéž," radí psycholog Jan Lašek.

Zatímco gymnazisty bude od září drilovat pevný řád zkoušení, písemek a známek, vysokoškolské studium jako by studenty dlouho k ničemu nenutilo. A pak to přijde - ročníkové práce, referáty, zápočty, kolokvia a zkoušky.

Bez řádu to proto nepůjde ani na univerzitě, jen si ho musí každý student nastavit sám. "Blíží-li se obtížné období, je vhodné si s předstihem přidávat důležité aktivity. Je důležité zátěž stupňovat zvolna, ne nárazově, to by vedlo k paralýze nebo panice," upozorňuje psycholog David Špok, který všem doporučuje heslo "málo a často". Je tedy zbytečné trávit celý podzim ve studovně, ale denně udělat alespoň trochu je k nezaplacení. —

Nevzali vás na vysokou školu?

Pokud jste neuspěli u přijímaček na vysokou školu, můžete zkusit ještě veřejné vysoké školy, kde přijímají studenty i na podzim, soukromé školy nebo vyšší odborné školy.

- Veřejné vysoké školy V Praze už můžete zkusit přijímací zkoušky jen na tři fakulty ČVUT: Fakulta elektrotechnická (přihlášky do 31. 8.) Fakulta strojní (přihlášky do 16. 9.) Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská (přihlášky do 8. 9.) Volná místa jsou také na brněnském VUT a JAMU i na univerzitách v Ostravě, Liberci, Pardubicích či ve Zlíně.

Další informace najdete na stránkách

www.vysokeskoly.com.

- Soukromé vysoké školy Jen v Praze je 24 soukromých vysokých škol, prakticky na každou z nich je možné se přihlásit do konce prázdnin nebo v září. Přijímací zkoušky uchazeči většinou nedělají, musí však platit školné.

Kompletní přehled škol najdete na

www.msmt.cz/vzdelavani/vysokeskolstvi/soukrome-vysoke-skoly. * Vyšší odborné školy Čtyři desítky vyšších odborných škol v hlavním městě nabízejí rozmanité obory od studia umění, jazyků či teologie přes ekonomické, právní a sociální obory až po žurnalistiku a herectví.

Informace a odkazy na školy najdete na www.vyssiodborneskoly.com.


24. 8. 2015; mobil.cz

Navigace poradí, jak se ve městě na kole nenadřít. Vymýšlejí ji na ČVUT

Na poli Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické ČVUT vzniká zajímavá navigační aplikace pro cyklisty. Díky ní si mohou naplánovat cestu na kole po jednom z 25 českých měst nebo po Bratislavě. Aplikace jim poradí vhodnou trasu a zároveň odesílá nasbíraná data k analýze. Města tak mohou lépe pracovat na optimalizaci dopravy.

Aplikace Cykloplánovač momentálně existuje ve verzi pro operační systém Android nebo jako webová aplikace na stránkách cykloplanovac.cz. Verze pro iOS je v přípravě. V obou případech umožní cyklistům vyhledat si vhodnou trasu pro aktuální cestu. Po zadání výchozího místa a cíle aplikace nabídne několik alternativních tras, při jejich analýze počítá aplikace nejen se samotnou vzdáleností, ale také s výškovým profilem trasy a s podobou dopravní infrastruktury.

Mezi nabízenými alternativami je tak například i trasa označená jako plochá, při které se cyklista nejméně nadře ve stoupáních. Dále program nabídne trasu rychlou, klidnou a vyváženou. Rozdíly v nich nemusejí být zásadní, ale někdy dovede najít aplikace zajímavé alternativy. V mobilním telefonu pak po vyhledání trasy funguje možnost klasické turn-by-turn navigace, která uživatele celou trasou pohodlně provede. Stačí mít na kole vhodný držák na mobilní telefon. Při použití mobilní aplikace se zaznamenávají anonymizovaná data o jízdě, která následně mohou být využita k analýze.

Jedním z nejdůležitějších údajů je v tomto případě samozřejmě rychlost, kterou se cyklista po trase pohybuje. Z většího množství dat se totiž následně dá usoudit, která místa jsou pro cyklisty obtížně průjezdná. I proto je vlastně aktuální podoba aplikace spíše testovacím nástrojem, nasbíraná data mají sloužit k důkladné analýze a následnému vylepšení aplikace v dalších verzích. Právě lepší algoritmy výběru trasy by měly být jedním z prvních vylepšení aplikace. Autoři také slibují, že v některé z dalších verzí by mohlo být plánování tras propojeno i s plánováním cest hromadnou dopravou, takže cyklista bude moci například v Praze kombinovat jízdu metrem a na kole.

Nasbíraná data také mohou autoři sdílet s institucemi, které mají v daných městech na starosti oblast dopravy. Kromě hlavního města a obvyklých velkých českých měst je cykloplánovač dostupný například i v Břeclavi, Jindřichově Hradci či Jablonci nad Nisou (kompletní seznam měst najdete v boxíku).

Program je jedinečný právě tím, že se soustředí na cyklonavigaci po městech. Není tedy určen primárně pro turistické výlety po krajině, ale právě třeba pro nalezení ideální trasy, kterou může cyklista jezdit každý den do práce a z práce. Pokud takovou trasu plánuje třeba podle výškového profilu, může snadno zjistit, že do práce se mu vyplatí vydat se jinou cestou než odpoledne směrem domů.


17. 8. 2015; echo24.cz

Migranti nejsou paraziti ani škodná. Petice 500 vědců

Vědci Helena Illnerová, Václav Hořejší, Martin C. Putna, Jan Mervart nebo Anna Vanclová spolu s dalšími pracovníky akademických a výzkumných institucí podepsali petici, v níž se ohradili proti nárůstu xenofobních nálad v české společnosti. Znepokojuje je také aktivita extremistických skupin, které podle nich nemají dostatečnou protiváhu. V pondělí byla na internetu zveřejněna výzva Vědci proti strachu a lhostejnosti. Jsou pod ní podpisy více než pět stovek výzkumníků a univerzitních pracovníků.

Vědci Helena Illnerová, Václav Hořejší, Martin C. Putna, Jan Mervart nebo Anna Vanclová spolu s dalšími pracovníky akademických a výzkumných institucí podepsali petici, v níž se ohradili proti nárůstu xenofobních nálad v české společnosti. Znepokojuje je také aktivita extremistických skupin, které podle nich nemají dostatečnou protiváhu. V pondělí byla na internetu zveřejněna výzva Vědci proti strachu a lhostejnosti. Jsou pod ní podpisy více než pět stovek výzkumníků a univerzitních pracovníků.

Za jedno z největších nebezpečí, které Čechům v souvislosti s imigrační krizí hrozí, považuje petice radikalizaci společnosti skrze strach. Cílem výzvy není zlehčovat skutečná rizika plynoucí z imigrace ani agitovat za konkrétní kroky ve vztahu k uprchlíkům, uvádí dokument. Důrazně se ale vymezuje proti tomu, jakým způsobem je v Česku rozdmýchávána a všeobecně tolerována etnická a náboženská nesnášenlivost.

Celý text petice zde: PETICE: Vědci proti strachu a lhostejnosti

O imigrantech se podle petice hovoří, jako by šlo o škodnou zvěř či parazity valící se do Česka, aby vysávali sociální systém nebo rovnou vraždili a znásilňovali, a muslimové jsou házeni do jednoho pytle s teroristy bez ohledu na jejich skutečné názory, uvádí.

"Domnívám se, že se tady rozmáhá naprostá hysterie v rámci možnosti, že k nám přijde obrovský příval uprchlíků. Nic tomu nenasvědčuje. Myslím si, že musíme napřed zvažovat také prvek solidárnosti, protože když u nás lidé hromadně odcházeli v roce 1968 po okupaci sovětskou armádou, tak je také lidé venku přijímali," řekla ČTK biochemička a bývalá předsedkyně Akademie věd ČR Helena Illnerová, která se k petici přepojila. Organizátory petice jsou Anna Vanclová a Lukáš Novák z Přírodovědecké fakulty UK a Martin Blažek z Fakulty elektronické pod ČVUT.

Vědci proti strachu a lhostejnosti, správná věc jen bez šance, příliš výhodné vyvolávat strach http://t.co/haMYv2CrwX pic.twitter.com/QfVDEG4Nyv — Daniel Dočekal (@Medvidekpu)

17. Srpen 2015

Pod petici se podepsal i ředitel Ústavu molekulární genetiky AV ČR Václav Hořejší. "To, co se tady děje, taková vyhrocená hysterie proti uprchlíkům a proti muslimům mi opravdu dělá potíže. Skoro se stydím za to, jak tento národ tomu ve velké míře podléhá," řekl. Kromě něj pod peticí jsou například Jan Mervart z oddělení pro studium moderní české filosofie pod AV ČR, Anna Vanclová z Přírodověděcké fakulty, Michael Romancov z Fakulty sociálních věd UK, Jan Bernard z FAMU nebo veřejnosti známý profesor Martin C. Putna z Fakulty humanitních studií UK.

Vědci vyzvali politiky, aby při přijímání uprchlíků mimo jiné zohledňovali skutečné možnosti, a ne vrtkavé nálady veřejného mínění. Na média apelují, aby informovala pravdivě a nešířila vykonstruované senzace a paniku. Veřejnost žádají mimo jiné o to, aby byla opatrná v soudech a nenechala se manipulovat. Další akademičtí pracovníci mohou petici podepsat na jejích stránkách.

Čtěte také: Zeman vzkázal uprchlíkům: Nikdo vás nezval, běžte pryč

Čtěte také: Trefte do černého! Policie prověřuje Bartošovy rasistické plakáty

‚Dobytek!‘ Nacionalisté se na Vyšehradě vrhli na své kritiky


16. 8. 2015; itbiz.cz

Fakulta elektrotechnická ČVUT pořádá přípravné kurzy a vypsala mimořádný zářijový termín přijímaček

Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá pro své budoucí studenty kurzy, které jim pomohou úspěšně zvládnout vstup na akademickou půdu. Rovněž nabízí i přípravné opakovací kurzy pro ty zájemce o studium, kteří si podají přihlášku v mimořádném termínu.

Do 31. srpna mohou absolventi středních škol využít mimořádného termínu přijímacího řízení a podat si přihlášku ke studiu bakalářských programů na Fakultě elektrotechnické ČVUT. Pro tyto zájemce o studium zorganizovala fakulta přípravný kurz matematiky. Kurz se bude konat od 25. do 28. srpna, tedy týden před termínem přijímacích zkoušek.

Proděkan FEL pro bakalářské studium doc. Ivan Jelínek o mimořádném termínu a přípravném kurzu říká: „Lákavé na mimořádném termínu je, že si budoucí studenti mohou během prázdnin matematiku ještě zopakovat. Dáváme také šanci těm středoškolákům, kteří se na řádný termín nemohli dostavit, ať už z důvodů kolize s přijímacími zkouškami na jiné školy nebo proto, že dali přednost přípravě na maturitu. Na mimořádný termín se k nám přihlašují studenti, kteří podali přihlášky i na jiné fakulty, ale studium na Fakultě elektrotechnické je také zajímá. Mnoho z nich pak vítá možnost si znalosti pro přijímací test osvěžit a utřídit si znalosti na opakovacím čtyřdenním kurzu. Přiznám se, že nás velice překvapil velký zájem o tento kurz, který je určen především uchazečům o studium na naší fakultě, ale který je otevřen i pro další zájemce. Samozřejmě se kurzu mohou zúčastnit i mimopražští studenti, ubytování na kolejích je zajištěno.“

Fakulta se rovněž snaží usnadnit přestup ze střední školy již přijatým studentům. Pro zapsané studenty každoročně pořádá přípravné kurzy matematiky a fyziky. Ty se konají dva týdny před začátkem semestru a jejich náplní je opakování důležitých partií za středoškolské látky, na které bude výuka na fakultě navazovat. Pro účastníky se schválenou žádostí o ubytování na koleji zajistí fakulta možnost ubytovat se již během kurzu a poznat tak vysokoškolský život s předstihem.

Podrobnosti o přijímacím řízení a o přípravném kurzu jsou k dispozici na stráncehttp://www.fel.cvut.cz/cz/aktuality/mimoradne-prijeti.html

Informace o kurzu pro již zapsané studenty naleznete na http://fyzika.feld.cvut.cz/misc/mfk/


12. 8. 2015; lidovky.cz

Jenom sport mu nestačil. Barda dokázal skloubit dvě vrcholové kariéry

Celý sportovní život byl tak trochu za exota. Když spoluhráči vydýchávali tréninkové dávky, Michal Barda (60) pospíchal k výpočetní technice, aby se věnoval své druhé kariéře - pracovní. A to nikoliv z existenčních důvodů, ale protože zkrátka pro něj byla minimálně stejně důležitá jako milovaná házená.

Malebné Jevany, na dohled Kostelec nad Černými lesy, z druhé strany za rybníkem téměř meditační oáza v podobě Voděradských bučin.

Odtud vyráží Michal Barda na svá jednání a školení, velkou část práce totiž zvládne ze svého tamějšího bydliště, kde si zřídil příjemný home office.

"Snažím se vždy toho vměstnat co nejvíce do jednoho dne, takže vyrážím do Prahy jen párkrát v týdnu," vypráví o svém současném životě pro Lidovky.cz.

Zklidnil se, ale bývaly časy, kdy ho doma moc nevídali. Už během hráčských let si nedokázal představit, že by nestudoval, posléze nepracoval. "Tehdy to bylo snazší, ale jsem přesvědčen, že studovat u vrcholového sportu je možné i dnes."

Od puberty ho zajímala především literatura a psychologie. "Jenže rodiče mi řekli, že za režimu, který tady vládl, bych těžko zrovna v těchto oborech dosáhl nějaké tvůrčí svobody. Tak jsem šel studovat elektrotechniku na ČVUT, bylo to rozhodnutí z rozumu."

Chytal za Slavii, až na odloženou vojenskou službu se po zisku inženýrského titulu přesunul do Dukly Praha.

"Měl jsem to spíše obráceně, než většina ostatních. Nikdy jsem nemyslel, že budu dělat takzvaně sportovce, nechal jsem se zbláznit až na vojně. Do 25 let jsem žil s tím, že je pro mě sport jen zábava a taková rovnováha ke študování."

Když mu po roce vcelku pohodová vojna skončila, rozhodl se v Dukle zůstat. Ale vydupal si, že mu bude umožněno dál rozvíjet i svou profesní kariéru. Vojáci vyhověli.

"Zařídili mi místo ve výzkumáku, který se dnes jmenuje CASRI a funguje již mnoho let při armádě jako špičkové výzkumné pracoviště pro vrcholový sport. Já jsem se tam staral o elektroniku a bastlil přístroje, aby se vůbec dalo něco měřit." Politika překazila sny

Trenér Jiří Vícha tehdy budoval v Dukle tým vítězů. Jeho správná cesta se odrazila při legendárním finále Poháru mistrů evropských zemí v roce 1984 proti jugoslávskému Šabacu.

Barda tehdy v historicky prvním finále, které rozhodovaly sedmimetrové hody, tři pokusy soupeřů zastavil a z Dukly se stal i papírově jeden z nejlepších týmů světa. Vše mělo vyvrcholit za tři měsíce na olympijských hrách.

"Pamatuji si, že už tehdy po příchodu do šatny jsme se začali sázet, že tu olympijskou placku uděláme. Sedm nebo osm hráčů Dukly totiž tehdy bylo v reprezentaci," vzpomíná Barda. Jenže medailový sen se rozplynul ještě před odletem.

Do Los Angeles ten rok z politických důvodů žádný český sportovec neodcestoval, nařízenému bojkotu z Moskvy se z východního bloku vzepřela pouze Jugoslávie a Rumunsko.

"Frustrace je velký eufemismus pro to, co jsme prožívali. Větší šanci na olympijskou medaili po Mnichovu 1972 česká házená nikdy neměla. Zlatá v Los Angeles byla Jugoslávie - podobně jako u Dukly tvořil jejich národní tým převážně Šabac, druhé bylo Západní Německo, které se na olympiádu kvalifikovalo až dodatečně po našem odstoupení."

Trenér Vícha tehdy hořkost nezkousl a Dukly i reprezentace se vzdal. I Barda, ve své době absolutní světová špička mezi brankáři, začal uvažovat o zahraničí.

"Začala se objevovat možnost odchodu. Podmínkou byl pokročilejší věk, aby člověk už nebyl zajímavý pro reprezentaci. Mě bylo 32 let, ale odcházel jsem jako první reprezentant."

Vybral si Německo. Bundesliga už tenkrát znamenala něco jako NHL v hokeji, pro Bardu však byla ještě větším lákadlem nová profesní zkušenost na Západě.

Domluvili mu IT pozici ve špičkové robotické firmě, která dokonce spolupracovala s NASA a Barda najel na podobně náročný denní režim jako předtím na Dukle.

"I když začátek byl tvrdý - jazykově i tím šokem z práce v průmyslovém kapitalismu oproti socialistickému plánování - bylo to skvělé a přesně to, co jsem chtěl."

Po pěti letech praxe v Německu se v roce 1992 vrátil do Československa - tak jak plánoval. Netušil však, že do svobodného.

Zkusil se chytit na volné noze, ale brzy si uvědomil, že bez zázemí větší společnosti se nemá možnost dostat k zajímavějším projektům velkého rozsahu.

Nastoupil k německé firmě, které se zabývala implementací programu SAP - dodnes předním softwarem velkých firem pro řízení financí, logistiky nebo personalistiky (HR).

Výzva a šance jako hrom! Vypracoval se do pozice ředitele IT, zodpovídal za interní IT systémy v pěti zemích.

V té době už byl trenérem české reprezentace, nasazení držel na hraně únosnosti. Když byl po pěti letech od národního týmu odvolán, kývl zase zaměstnavateli, že si přibere na starost celou firemní personalistiku. "Trochu jsem v té době bláznil," přiznává s odstupem. Nadšení a zvědavost ale byly mocnější.

Musel znovu začít studovat, dodělal si titul MBA v ekonomii. "Když se sečetlo IT i HR, měl jsem pak na starost 18 zemí." Společnost opustil

Firma se vyvíjela až do roku 2010, kdy ji koupila německá konkurence. Barda po dlouhém zvážení odešel a od té doby je na volné noze.

"Nabízím služby ajťáka, řízení projektů, strategické řízení, management consulting, business koučování. Výhoda je, že si život řídím sám, takže mohu dělat věci, které mě baví. Neměnil bych," tvrdí.

Kontakt s házenou udržuje skrze předsedání české trenérsko-metodické komisi. Dříve ve stejném úseku pracoval i na mezinárodní úrovni, dnes s Mezinárodní házenkářskou federací (IHF) spolupracuje na lektorské bázi, stejně jako s Českým olympijským výborem.

Za život nasbíral i zkušenosti ze sportovní funkcionařiny, ale třeba šéfovat házenkářskému svazu ho neláká.

"Nejsem správný člověk. Jsem příliš netrpělivý a mám příliš vysoké nároky. Také nejsem politik a příliš říkám věci na plnou pusu," říká s úsměvem.

Jediné, na co si postěžuje, je málo času. Chuť zapíchnout profesní kariéru a jen tak rozjímat ale ještě nemá.

"Baví mě pracovat. Já nemám čas na věci, které mě baví. A těch je stále více, chtěl bych se hodně věcí naučit a mně připadá, že mi stále více chybí čas. V takovém rozpoložení ho nechci ztrácet s věcmi nekvalitními nebo poněkolikáté vysvětlovat věci, které mi připadají jasné, nebo které jsou už x-krát vyzkoušené. I proto si nemyslím, že bych byl dobrým předsedou," zopakuje a zakončí inspirativní povídání úsměvem zrcadlícím jeho upřímnou životní spokojenost.


12. 8. 2015; zet.cz

Vědci z ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty, má pomoci městům zlepšovat cyklostezky

Vědci z ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty, má pomoci městům zlepšovat cyklostezky Dnes 16:32 · Pavel Malúš · Michaela Hofmanová · Tech · ČVUT · Hlavní zprávy z byznysu · navigace · cyklistika · cyklostezky Vědci z Českého vysokého učení technickéhov Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty, kterou je možné použít v pětadvaceti českých městech a Bratislavě.


12. 8. 2015; Lidové noviny

Elitou v házené i výpočetní technice

Celý sportovní život byl tak trochu za exota. Když spoluhráči vydýchávali tréninkové dávky, Michal Barda (60) pospíchal k výpočetní technice, aby se věnoval své druhé kariéře - pracovní. A to nikoliv z existenčních důvodů, ale protože zkrátka pro něj byla minimálně stejně důležitá jako milovaná házená.

Malebné Jevany, na dohled Kostelec nad Černými lesy, z druhé strany za rybníkem téměř meditační oáza v podobě Voděradských bučin. Odtud vyráží Michal Barda na svá jednání a školení, velkou část práce totiž zvládne ze svého tamějšího bydliště, kde si zřídil příjemný home office. "Snažím se vždy toho vměstnat co nejvíce do jednoho dne, takže vyrážím do Prahy jen párkrát v týdnu," vypráví o svém současném životě pro Lidovky.cz.

Zklidnil se, ale bývaly časy, kdy ho doma moc nevídali. Už během hráčských let si nedokázal představit, že by nestudoval, posléze nepracoval. "Tehdy to bylo snazší, ale jsem přesvědčen, že studovat u vrcholového sportu je možné i dnes."

Od puberty ho zajímala především literatura a psychologie. "Jenže rodiče mi řekli, že za režimu, který tady vládl, bych těžko zrovna v těchto oborech dosáhl nějaké tvůrčí svobody. Tak jsem šel studovat elektrotechniku na ČVUT, bylo to rozhodnutí z rozumu."

Chytal za Slavii, až na odloženou vojenskou službu se po zisku inženýrského titulu přesunul do Dukly Praha. "Měl jsem to spíše obráceně, než většina ostatních. Nikdy jsem nemyslel, že budu dělat takzvaně sportovce, nechal jsem se zbláznit až na vojně. Do 25 let jsem žil s tím, že je pro mě sport jen zábava a taková rovnováha ke študování."

Když mu po roce vcelku pohodová vojna skončila, rozhodl se v Dukle zůstat. Ale vydupal si, že mu bude umožněno dál rozvíjet i svou profesní kariéru. Vojáci vyhověli. "Zařídili mi místo ve výzkumáku, který se dnes jmenuje CASRI a funguje již mnoho let při armádě jako špičkové výzkumné pracoviště pro vrcholový sport. Já jsem se tam staral o elektroniku a bastlil přístroje, aby se vůbec dalo něco měřit."

Politika překazila sny

Trenér Jiří Vícha tehdy budoval v Dukle tým vítězů. Jeho správná cesta se odrazila při legendárním finále Poháru mistrů evropských zemí v roce 1984 proti jugoslávskému Šabacu. Barda tehdy v historicky prvním finále, které rozhodovaly sedmimetrové hody, tři pokusy soupeřů zastavil a z Dukly se stal i papírově jeden z nejlepších týmů světa. Vše mělo vyvrcholit za tři měsíce na olympijských hrách. "Pamatuji si, že už tehdy po příchodu do šatny jsme se začali sázet, že tu olympijskou placku uděláme. Sedm nebo osm hráčů Dukly totiž tehdy bylo v reprezentaci," vzpomíná Barda. Jenže medailový sen se rozplynul ještě před odletem.

Do Los Angeles ten rok z politických důvodů žádný český sportovec neodcestoval, nařízenému bojkotu z Moskvy se z východního bloku vzepřela pouze Jugoslávie a Rumunsko. "Frustrace je velký eufemismus pro to, co jsme prožívali. Větší šanci na olympijskou medaili po Mnichovu 1972 česká házená nikdy neměla. Zlatá v Los Angeles byla Jugoslávie - podobně jako u Dukly tvořil jejich národní tým převážně Šabac, druhé bylo Západní Německo, které se na olympiádu kvalifikovalo až dodatečně po našem odstoupení." Trenér Vícha tehdy hořkost nezkousl a Dukly i reprezentace se vzdal. I Barda, ve své době absolutní světová špička mezi brankáři, začal uvažovat o zahraničí.

"Začala se objevovat možnost odchodu. Podmínkou byl pokročilejší věk, aby člověk už nebyl zajímavý pro reprezentaci. Mě bylo 32 let, ale odcházel jsem jako první reprezentant." Vybral si Německo. Bundesliga už tenkrát znamenala něco jako NHL v hokeji, pro Bardu však byla ještě větším lákadlem nová profesní zkušenost na Západě. Domluvili mu IT pozici ve špičkové robotické firmě, která dokonce spolupracovala s NASA a Barda najel na podobně náročný denní režim jako předtím na Dukle. "I když začátek byl tvrdý - jazykově i tím šokem z práce v průmyslovém kapitalismu oproti socialistickému plánování - bylo to skvělé a přesně to, co jsem chtěl."

Po pěti letech praxe v Německu se v roce 1992 vrátil do Československa - tak jak plánoval. Netušil však, že do svobodného. Zkusil se chytit na volné noze, ale brzy si uvědomil, že bez zázemí větší společnosti se nemá možnost dostat k zajímavějším projektům velkého rozsahu. Nastoupil k německé firmě, které se zabývala implementací programu SAP - dodnes předním softwarem velkých firem pro řízení financí, logistiky nebo personalistiky (HR).

Výzva a šance jako hrom! Vypracoval se do pozice ředitele IT, zodpovídal za interní IT systémy v pěti zemích. V té době už byl trenérem české reprezentace, nasazení držel na hraně únosnosti. Když byl po pěti letech od národního týmu odvolán, kývl zase zaměstnavateli, že si přibere na starost celou firemní personalistiku. "Trochu jsem v té době bláznil," přiznává s odstupem. Nadšení a zvědavost ale byly mocnější.

Musel znovu začít studovat, dodělal si titul MBA v ekonomii. "Když se sečetlo IT i HR, měl jsem pak na starost 18 zemí."

Společnost opustil

Firma se vyvíjela až do roku 2010, kdy ji koupila německá konkurence. Barda po dlouhém zvážení odešel a od té doby je na volné noze. "Nabízím služby ajťáka, řízení projektů, strategické řízení, management consulting, business koučování. Výhoda je, že si život řídím sám, takže mohu dělat věci, které mě baví. Neměnil bych," tvrdí.

Kontakt s házenou udržuje skrze předsedání české trenérskometodické komisi. Dříve ve stejném úseku pracoval i na mezinárodní úrovni, dnes s Mezinárodní házenkářskou federací (IHF) spolupracuje na lektorské bázi, stejně jako s Českým olympijským výborem. Za život nasbíral i zkušenosti ze sportovní funkcionařiny, ale třeba šéfovat házenkářskému svazu ho neláká. "Nejsem správný člověk. Jsem příliš netrpělivý a mám příliš vysoké nároky. Také nejsem politik a příliš říkám věci na plnou pusu," říká s úsměvem.

Jediné, na co si postěžuje, je málo času. Chuť zapíchnout profesní kariéru a jen tak rozjímat ale ještě nemá. "Baví mě pracovat. Já nemám čas na věci, které mě baví. A těch je stále více, chtěl bych se hodně věcí naučit a mně připadá, že mi stále více chybí čas. V takovém rozpoložení ho nechci ztrácet s věcmi nekvalitními nebo poněkolikáté vysvětlovat věci, které mi připadají jasné, nebo které jsou už x-krát vyzkoušené. I proto si nemyslím, že bych byl dobrým předsedou," zopakuje a zakončí inspirativní povídání úsměvem zrcadlícím jeho upřímnou životní spokojenost.

---

Michal Barda

- 27. června 1955, Praha

Hráčská kariéra

- 218 reprezentačních startů za ČSSR,

10 let byl kapitánem reprezentace

- Sedminásobný mistr ČSSR

- Čtyřnásobný vítěz Poháru ČSH

- Vítěz PMEZ s Duklou Praha (1984)

- Vítěz EHF Cupu s TuRU

Düsseldorf (1989)

- Šesté místo na OH v Soulu (1988)

- Hráč výběru světa IHF (1985)

Trenérská kariéra

- 1992-1997 trenér

reprezentace mužů

ČSSR/ČR (7. místo

na MS 1993,

8. místo na MS 1995,

6. místo na ME 1996)

- 1992-1997 trenér

Dukly Praha

(3x mistr ČR,

vítěz Poháru ČSH)


11. 8. 2015; techtydenik.cz

Unikátní Cyklonavigace umí chytře naplánovat trasu ve městech

Nástroj na podporu městské cyklodopravy Cykloplánovač vyvinuli odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické ČVUT spolu se studenty programu Otevřená informatika. Aplikace spojuje inteligentní navigaci a analýzu dat a lze podle ní plánovat trasy po 25 českých městech a po Bratislavě. Pro uživatele má přidanou hodnotu v podobě možnosti výběru rychlosti a náročnosti zvolené trasy.

Cykloplánovač je chytrý software, který cyklistům poradí, jakou trasu si zvolit, a městům poskytne cenné informace o chování cyklistů v městském prostředí a o tom, jak podmínky pro cyklodopravu zlepšit. Jeho pilotní nasazení proběhlo v květnu 2015 ve spolupráci s o.s. Auto*Mat a za podpory Magistrátu hl. m. Prahy. V současné době si aplikaci do svých chytrých telefonů nainstalovalo již více než 1000 uživatelů, kteří s ní následně v celkem 17 českých městech zaznamenali 2000 jízd v celkové délce 20 000 kilometrů. Uživatelé si také s pomocí aplikace naplánovali více než 1700 tras.

Program má jak webovou verzi, tak mobilní aplikaci pro Android (verze pro iPhone je v plánu). Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne trasy odpovídající několika profilům (rychlá, klidná, rovinatá a vyvážená). Mobilní verze pak navíc poskytuje i turn-by-turn navigaci, takže uživatele po nalezené trase ve městě i bezpečně provede.

V Centru agentních technologií se v současnosti vyvíjí nová generace Cyklonavigace. Ta využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole, například s jízdou metrem. Aplikace poskytne důležitá data také městským institucím, které by tak mohly díky získaným informacím a analýzám lépe cílit svá opatření pro podporu městské cyklodopravy.

Aplikaci si můžete vyzkoušet na stránce www.cykloplanovac.cz.


10. 8. 2015; Lidové noviny

Na ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

NOVÁ APLIKACE

PRAHA Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. S Cykloplánovačem si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a slovenskou Bratislavu. Informovala o tom mluvčí Fakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petr žílková.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu veměstě provede. Software je určen nejen cyklistům, ale informace poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdruženímAuto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 000 kilometrů. Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech.


10. 8. 2015; Moravskoslezský deník

Vědci pomáhají cyklistům. Mají pro ně plánovač

Praha - Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si podle Libuše Petržílkové z ČVÚT každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak. "Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti Otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje. V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; Frekvence 1

Odborníci vyvinuli chytrou mobilní aplikaci pro cyklisty ve městech

Luboš PROCHÁZKA, moderátor:

Odborníci vyvinuli chytrou mobilní aplikaci pro cyklisty ve městech. Podle takzvaného cykloplánovače si každý může podle svých možností a chutí vybrat rychlost a náročnost dané trasy. Zatím funguje po pětadvaceti českých městech a v Bratislavě. Další podrobnosti má kolega Láďa Jakub.

Ladislav JAKUB, redaktor:

Mobilní aplikace vás podle zadání více městech navede na rychlou, nebo naopak klidnou cestu, rovinatý, nebo horský úsek a funguje jako navigace. Do svého mobilu ji už nainstalovala tisícovka lidí, která ji také vyzkoušela. Vyvinuli ji odborníci a studenti Českéhovysokého učení technického. V plánu je taky propojení s městskou hromadnou dopravou tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; e15.cz

Na ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Zatím jen app pro Android, iOS se chystá

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak. "Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti Otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje. V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; denik.cz

Na ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

Praha - Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu. Média o tom informovala mluvčí Fakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petržílková.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak. "Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti Otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje. V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem."


9. 8. 2015; tyden.cz

NA ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech.

Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak. "Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti Otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje. V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; ihned.cz

Rychlou, klidnou, nebo rovinatou cestou? Inteligentní navigace z ČVUT se přizpůsobí cyklistovi

Cykloplánovač umí vyhodnocovat náročnost i rizika městských tras.

Aplikace je k dispozici ve 25 českých městech a v Bratislavě.

Navigace poskytne informace i městům. To má pomoct odstraňovat bariéry pro cyklisty.

Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu. Informovala o tom mluvčíFakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petržílková.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Chystají se "cyklistické ulice". Kola by v nich měla přednost, auta by jezdila jen dvacítkou - čtěte ZDE

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20 tisíc kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak.

Cyklistů v Praze loni přibylo. Na kole se dopravovaly skoro čtyři miliony lidí - čtěte ZDE

"Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje.V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; českénoviny.cz

Na ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

Praha - Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech.

Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu. ČTK o tom informovala mluvčí Fakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petržílková.

Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede.

Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20.000 kilometrů.

Autoři projektu si od tohoto nástroje slibují zlepšení podmínek pro cyklodopravu ve městech. Zatímco dosud se o to města snažila téměř výhradně investicemi do dopravní infrastruktury, tento projekt k problému přistupuje jinak. "Pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit," uvedl v tiskové zprávě vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Michal Jakob.

Na vzniku aplikace se velkou měrou podíleli i studenti Otevřené informatiky. Zatím má webovou verzi a podobu mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem Android. Verze pro iPhone se plánuje. V blízké budoucnosti by měla být spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je rovněž propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole například s jízdou metrem.


9. 8. 2015; radio.cz

Na ČVUT vyvinuli inteligentní navigaci pro cyklisty

Odborníci Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) vyvinuli inteligentní aplikaci, která zjednoduší uživatelům cestování na kole po městech. Podle Cykloplánovače si každý může podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy. Zatím je k dispozici pro 25 českých měst a Bratislavu. ČTK o tom informovala mluvčí Fakulty elektrotechnické ČVUT Libuše Petržílková. Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne několik alternativ rychlé, klidné, rovinaté nebo vyvážené cesty. Mobilní verze navíc poskytuje přesnou navigaci po jednotlivých odbočkách, takže cyklistu ve městě provede. Software je určen nejen cyklistům, ale informace o chování cyklistů poskytne i samotným městům. Pilotně byl otestován letos v květnu ve spolupráci s občanským sdružením Auto*Mat a za podpory pražského magistrátu. Aplikaci si do chytrých telefonů již nainstalovala více než tisícovka uživatelů, kteří s ní v sedmnácti českých městech absolvovali dva tisíce jízd o celkové délce 20.000 kilometrů.


6. 8. 2015; odbornecasopisy.cz

Na FEL ČVUT vzniká unikátní Cyklonavigace

V Centru agentních technologií Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze vyvinuli jeho odborníci unikátní nástroj na podporu městské cyklodopravy. Ten spojuje inteligentní navigaci a analýzu dat a lze podle něj plánovat trasy po 25 českých městech a po Bratislavě. Uživatelé si mohou podle svých preferencí vybrat rychlost a náročnost zvolené trasy.

Cykloplánovač je chytrý software, který cyklistům poradí, jakou trasu si zvolit, a městům poskytne cenné informace o chování cyklistů v městském prostředí a o tom, jak podmínky pro cyklodopravu zlepšit. Jeho pilotní nasazení proběhlo v květnu 2015 ve spolupráci s o.s. Auto*Mat a za podpory Magistrátu hl. m. Prahy, dopadlo velmi dobře a potvrdilo potenciál chytrých softwarových nástrojů pro podporu městské cyklodopravy. Aplikaci si do svých chytrých telefonů nainstalovalo již více než 1000 uživatelů, kteří s ní následně v celkem 17 českých městech zaznamenali 2000 jízd v celkové délce 20 000 kilometrů. Uživatelé si také s pomocí aplikace naplánovali více než 1 700 tras.

Aplikace, na jejímž vzniku se zásadně podíleli i studenti programu Otevřená informatika, má jak webovou verzi, tak mobilní aplikaci pro Android (verze pro iPhone je v plánu). Po zadání začátku a konce cesty systém nabídne trasy odpovídající několika profilům (rychlá, klidná, rovinatá a vyvážená). Mobilní verze pak navíc poskytuje i turn-by-turn navigaci, takže uživatele po nalezené trase ve městě i bezpečně provede.

Vedoucí skupiny inteligentní dopravy a logistiky Ing. Michal Jakob, Ph.D., k projektu říká: „I přes určitou snahu o zlepšení podíl cyklodopravy na přepravě ve třech největších městech České republiky výrazně nepřesahuje hranici jedno procenta. Opatření pro zvýšení podílu cyklodopravy se v našich městech přitom dosud soustředila téměř výhradně na investice do dopravní infrastruktury. My k problému přistupujeme jinak - pomocí inteligentních algoritmů se snažíme zpracovat a vytěžit maximum dat tak, abychom mohli cyklistům a městům poradit, kudy se po městě nejlépe na kole pohybovat, která místa ve městě představují pro cyklisty největší bariéry a jak tyto bariéry co nejlépe odstranit. Věříme, že naše chytré aplikace mohou aspoň částečně kompenzovat často stále neuspokojivý stav cyklodopravní infrastruktury v českých městech a zefektivnit její další rozvoj.″

V blízké budoucnosti bude spuštěna nová generace Cyklonavigace, která využije pokročilejších algoritmů, bude vycházet z již projetých tras a přinese celou řadu dalších vylepšení. V plánu je propojení plánování pro kola s plánováním pro hromadnou dopravu tak, aby mohl cyklista při své cestě kombinovat jízdu na kole, například s jízdou metrem. Aplikace poskytne důležitá data také městským institucím - ty by mohly díky získaným informacím a analýzám lépe cílit svá opatření pro podporu městské cyklodopravy.

Aplikaci si můžete vyzkoušet na stránce www.cykloplanovac.cz

Za obsah odpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk