Novinky

Na plné pecky: Závodní den představí formule a motorky konstruované studentskými týmy ČVUT

Pro studenty a studentky

Spatřit v akci nejnovější formule a motocykly konstruované studentskými týmy z ČVUT můžete během Závodního dne ČVUT. Akce pro širokou veřejnost se uskuteční v úterý 24. října na ulici Technická v kampusu v Praze – Dejvicích. Studentské týmy eForce z Fakulty elektrotechnické a CTU CarTech z Fakulty strojní navíc oficiálně uvedou jednu velkou novinku. Program odstartuje v 9:00 a skončí kolem poledne. 

“Je to jedinečná příležitost vidět formule i motorky z ČVUT v plném provozu. Což je věc, která nejde vidět jindy než na uzavřeném letišti nebo závodním okruhu, které nejsou přístupné široké veřejnosti,” uvedl Jan Cába z týmu eForce FEE Prague Formula, jehož členové a členky staví autonomní elektroformule, s nimiž závodí na evropských tratích. Tým, tvořený především studentky a studentkami Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní, se loni dostal mezi desítku nejlepších studentských týmů v Evropě. Lidé si budou moci prohlédnout aktuální fúzi pilotované a autonomní elektroformule, kterou eForce vyvinuli pro letošní závodní sezónu. Formule vznikla spojením dvou předešlých generacích pilotované a autonomní formule.

K vidění bude také monopost FS.15 týmu CTU CarTech z Fakulty strojní, který soutěží na závodech formulí se spalovacím motorem. Loni CTU CarTech poprvé postavil formuli s hybridním pohonem, kterou pro další sezónu zdokonalil. Tým CTU CarTech má za sebou podle mluvčího Jakuba Kaplického velmi úspěšnou sezónu, kdy obsadil první místa na závodech v Nizozemsku a Rakousku, na závodech v Česku získal bronz a v Chorvatsku stříbro. 

Vedle obou typů formulí pak bude během závodního dne představen také nový prototyp elektrické závodní motorky EVO 3.0 Electric týmu CTU Lions z Fakulty dopravní, který závodí v soutěži MotoStudent. Na rozdíl od formulí má soutěž MotoStudent dvouletou sezónu a zakončení té aktuální proběhlo teprve v polovině října na okruhu v Aragonu. CTU Lions letos dokončil již třetí motorku s elektrickým pohonem.

Bude na co koukat 
“Během závodního dne budou v různých intervalech probíhat hlavně dynamické ukázky, všichni kolemjdoucí se mohou podívat, jak formule jezdí a zjistit také, jak probíhala jejich stavba. Zároveň bude i možnost pohovořit si s členy a členkami týmů, přidat se do týmu nebo potkat zástupce našich partnerských firem,“ popsal program akce Jan Cába. “Je to jedinečná příležitost, aby prváci a prvačky z různých fakult zjistili, co je to být součástí týmu, jak to chodí a co to přináší pro jejich pozdější studium i kariéry,“ zdůraznil Jakub Kaplický.
Velkou, a během závodního dne oficiálně uskutečněnou, novinkou pak bude spojení týmů eForce a CTU CarTech. “Bude se pokračovat pod názvem eForce FEE Prague Formula, ale barvy na autě budou ponechány v červeno-modrém schématu naší spalovací formule,” upřesnil Jakub Kaplický. “Spojení nastane hlavně proto, že pravidla nejprestižnějších závodů Formula Student Germany momentálně upřednostňují pouze elektrickou autonomní formuli. Spalovací kategorie, vzhledem k budoucím trendům, pomalu ukončují, a i nejlepší spalovací týmy světa tak začaly přecházet k výstavbě elektrické formule. Což bylo vidět i u kluků z CarTech, jejichž tým v podstatě dorazil na vrchol spalovací kategorie,” vysvětlil Cába. 
“Pokud se všichni chceme posunout dál a zabojovat proti nejlepším týmům o ta nejlepší místa, musíme spojit síly dohromady. Především lidské zdroje a zároveň i finance, abychom mohli postavit nejlepší auto, které je schopno konkurovat týmům z Mnichova a Stuttgartu,” dodal. eForce FEE Prague Formula tak nově bude čítat zhruba sedm desítek lidí, což je zhruba dvojnásobek velikosti původních týmů.
A jaký je plán nového složení týmu pro následující měsíce? “Po spojení přijde i úplně nový koncept elektrické autonomní formule. Předěláme celé auto – monokok, zástavbu jednotlivých jednotek či mechanismy potřebné pro bezpilotní jízdu. Kvůli větší bezpečnosti i lepší servisovatelnosti přesuneme baterii z pod nohou pilota do zadní části vozu. Je to pro nás velké sousto, ale jsme rádi, že nás bude hodně. Neboť budeme schopni využít maximum potenciálu všech členů a členek a zkušenosti, které posbírali během stavby obou aut,” shrnul Jan Cába.
 

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk