Novinky

V soutěži her vyvíjených studenty a studentkami z FEL vyhrála hra o cestování časem

Pro studenty a studentky

Hra Sweep to the Past, v níž hráč(ka) cestuje časem a snaží se ovlivnit budoucnost, vyhrála v soutěži projektů studentů a studentek Fakulty elektrotechnické ČVUT. Vítězný tým ve složení Eliška Rojíčková, Filip Houdek, Milan Němeček a Matěj Havel uspěl v konkurenci 12 dalších studentských skupin, jež absolvovaly předmět Počítačové hry. Prezentaci projektů, která se v lednu konala v Zengerově posluchárně v budově FEL na Karlově náměstí, i vítězné trailery můžete zhlédnout zde.

"Jedná se o semestrální projekty, typicky studentů, kteří začínají v oboru počítačové hry a grafika," uvedl doc. Jiří Bittner z katedry počítačové grafiky a interakce FEL ČVUT. Doc. Bittner je vyučujícím předmětu a garantem bakalářské specializace Počítačové hry a grafika. Podotkl, že ze širokého hlasování vzešlo šest nejlepších projektů, které posuzovala odborná porota složená ze zástupců akademické sféry i herních studií. V předmětu Počítačové hry si studenti a studentky FEL ČVUT projdou všemi aspekty vývoje hry - od tvorby konceptu a designu přes programování herních mechanismů až po samotnou prezentaci své práce.

"Je to 2D plošinovka, kde je hlavní vlastností hráče to, že umí cestovat časem. Tudíž náš děj se odehrává v různých časových liniích, kde si hrajeme s myšlenkou, že minulost ovlivní budoucnost," řekla o vítězné hře Sweep to the Past její spoluautorka Eliška Rojíčková. "Hrdinou" Sweep to the Past je uklízeč Bob, který schopnost cestovat časem získá náhodou, poté co se dotkne zvláštních látek ve vysoce střežené laboratoři. Tato změna se ale podle Elišky Rojíčkové vědcům z laboratoře nelíbí. A Bob se tak snaží z laboratoře utéct.

Eliška Rojíčková podotkla, že hra je v komiksovém stylu, což má za cíl hráče a hráčky více vtáhnout do děje. Jako herní mechaniky pak tým, vedle cestování časem skrze portál vedoucí jednak do nedávné minulosti, tak i středověkých katakomb a budoucnosti, navrhl také přenášení beden, otevírání dveří, život ohrožující laserové paprsky, ale i sázení a pěstování stromů. Ty mohou hlavní postavě v budoucnosti významně posloužit v jeho cestě za svobodou. Hra má tři levely a čtyřčlenný tým jí věnoval dohromady kolem 600 hodin práce. 

Dobrodružství pod povrchem

Stříbro vybojoval tým Jany Kyllerové, Patrika Koláře, Kateřiny Špotové a Tri Thien Trang Pham s titulem Official Flower Business. Hra zavádí hráče a hráčky do podzemí - a to  pěkně hluboko. "Jde o 2D topdown shooter žánru roguelike, ve kterém hrajete za smutnou, nezalévanou květinu, která se jednoho dne omylem napije Red Bullu a obživne," popsala členka týmu Jana Kyllerová. Květina se podle ní rozhodne hledat vodu ve studni, což se jí nepodaří, zato tam narazí na řadu nepřátel. “Snaží se proti nim bojovat, protože po ní jdou a chtějí jí otrhat okvětní lístky. Květina má k dispozici zbraně, kterými na ně může střílet. Květina se probojovává stále hlouběji a hlouběji a nepřátelé jsou stále těžší, takže i květina musí nějak vylepšovat své zbraně a hrát tak, aby je porazila,” dodala Kyllerová. 

Official Flower Business má tři layouty. "Začínáte na hlíně, potom máte kámen a lávu," podotkla při prezentaci Kyllerová. Hráči a hráčky přitom čelí překážkám, jako jsou zpomalovací pasti, ale i slimáci, žížaly nebo explodující prvky. Za každého zabitého nepřítele květina dostane kapičku vody, díky čemuž může vylepšovat své schopnosti. Naopak po ztrátě všech životů, které má hráč(ka) k dispozici, je konec. K časové náročnosti vývoje hry Kyllerová uvedla, že každý člověk z týmu jí dal zhruba 80 až 90 hodin práce. 

Třetí místo vybojoval tým Kryštofa Bubna, Milana Jiříčka, Matěje Lukeše a Jana Vlčka s titulem Overclocked. "Overclocked je takzvaně Couch party game. To znamená, že je ideální pro hraní ve více lidech například v obývacím pokoji u televize atd. Hráči se vžijí do role tzv. Chip champs, kteří mají za úkol obsluhovat uživatelské úkoly a spravovat různé periferie," sdělil Milan Jiříček. Vysvětlil, že "chip champové" dostanou časově omezený úkol. "Hráči se tak musí zkordinovat, aby úkol splnili včas. Ze vstupů berou data, která musí nejprve dekódovat, poté je musí zpracovat, jak si úkol žádá, a nakonec data zkombinují a výsledek musí dát na správný výstup,” doplnil student. Hráči podle něj musí jednat rychle, nebo se jim úkoly nahromadí a začnou ztrácet životy.

Vývoj hry podle Jiříčka zabral týmu asi 300 hodin. "I přes to, že jsme obdrželi krásné bronzové místo, hra má ještě spoustu práce před sebou. Mentoři a cvičící nám pomohli najít nějaké bugy a také nám dali zpětnou vazbu. Do budoucna bychom chtěli hru zdokonalit a rozšířit o nové mapy a funkcionality," shrnul Jiříček. Vývoji her se chtějí nadále věnovat i členové a členky zlatého a bronzového týmu. 

Všechny vítězné týmy tvoří studenti a studentky programu Otevřená informatika. Studující v programu Otevřená informatika mají možnost zvolit si v rámci studia zvolit specializaci Počítačové hry a grafika. Předmět Počítačové hry si však mohou zapsat všichni studenti a studentky z ČVUT. 

Při katedře počítačové grafiky a interakce FEL ČVUT také od roku 2022 funguje  studentské herní studio OI SIDE, v rámci něhož se studenti a studentky zaměřují na vývoj her a diskuse o herním vývoji. Má za cíl umožnit jim rozvíjet společné herní projekty nad rámec studia a výhledově reprezentovat fakultu na herní scéně.

Foto: Petr Neugebauer

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk