Studentka FEL Tereza Petrčková v krátkých videích pomocí jednoduchých, ale vizuálně působivých pokusů vysvětlí některé neviditelné procesy kolem nás. Ukáže například to, jak zkontrolovat funkčnost dálkového ovladače či uspořádat závody podomácku vyrobených „elektromobilů“.
Sérii před Vánoci odstartoval „barevný“ pokus pro zjištění vnitřního pnutí v průhledném materiálu pomocí dvojité polarizace světla. Lidé k němu potřebují jen LCD displej, polarizační fólii nebo polarizační brýle a pak třeba pravítko z plastu. Ještě méně rekvizit vyžaduje experiment s kontrolou funkčnosti dálkového ovladače. Ke zobrazení infračerveného záření totiž stačí fotoaparát nebo kamera v mobilu. A pro výrobu homopolárního motoru, tedy jednoduchého elektromotoru, pak pokusníci potřebují pouze odizolovaný měděný drát, baterii AA a neodymový magnet.
V dalších videích naše studentka mimo jiné názorně sestaví nejjednodušší konstrukci elektromobilu nebo hologramovou promítačku. Pomocí podomácku vyrobeného modelu plic také popíše funkci tohoto životně důležitého orgánu a co se stane, když se v něm něco pokazí. „Věda se díky sdílení na sociálních sítích může dostat k širšímu spektru diváků. Jsem ráda, že jsem toho mohla být součástí,“ podotkla Tereza Petrčková, která na FEL studuje bakalářský program Elektrotechnika, energetika a management a ve volném čase se podílí na aktivitách spolku wITches. Jeho členky, studentky FEL ČVUT, popularizují elektrotechniku a informatiku na nižších stupních škol.
Přiblížit lidem techniku – lehce, zábavně a levně
Všechny pokusy v edukativní sérii vedle jednoduchosti spojuje i dostupnost pomůcek. Děti a dospívající je zvládnou s věcmi, které buď už mají doma nebo je levně koupí v železářstvích a v elektru.
„Chtěli jsme vzbudit zájem o techniku a trochu demytizovat představu, že je technika náročná, těžce dostupná a určená jen jisté sortě lidí. Spousta věcí v těchto výukových videí je z denního života,“ zdůraznil hlavní tvůrce projektu Aleš Górecki z oddělení vnějších vztahů FEL ČVUT. „Byla by výhra, pokud by učitelé v hodinách studentům a studentkám řekli: ‚Mrkněte se na tento pokus a váš úkol je ho replikovat,“ dodal Górecki.
„Výuková videa nás ve fyzice velmi zajímají pro jakoukoliv věkovou kategorii žáků. Podobných materiálů využíváme,“ uvedl pak Stanislav Šimandl z pražského Gymnázia Budějovická, které patří mezi fakultní školy FEL ČVUT. Další spoluautor výukové video série, Jakub Holovský z katedry elektrotechnologie FEL ČVUT, studenty a studentky vyzval, aby se zajímavé experimenty nebáli vyzkoušet, přemýšleli o nich a ukázali je i svým blízkým a kamarádům.
Sérii videí natočil tým z FEL ČVUT loni na přelomu léta a podzimu. „V plánu je příprava dalších videí, které se tentokrát soustředí na popularizaci matematiky, algoritmizace a programování,“ uzavřel Górecki. Videa budou dostupná na většině sociálních sítí fakulty.
Výuková videa jsou dalším příspěvkem FEL ČVUT do série projektů pro pomoc a spolupráci ve výuce fyziky, informatiky a elektrotechniky na středních školách. FEL například pravidelně pořádá exkurze po fakultních vědeckých pracovištích pro studenty a studentky středních škol a různé soutěže – mimo jiné Elektrotechnickou olympiádu. Fakulta organizuje také workshopy, kurzy a konzultace pro vyučující na středních školách.
Novinkou jsou pak specializované dny otevřených dveří pro středoškoláky a středoškolačky, které jsou zaměřeny na užší výzkumná témata. Loni v listopadu se tak na pět desítek studentů a studentek během jednoho dne seznámilo s pracovišti na FEL zapojenými do výzkumu elektromobility. Další DOD, na téma umělé inteligence, se uskuteční v březnu. V následujících týdnech však FEL uspořádá i standardní dny otevřených dveří. Zatímco 19. ledna bude DOD v on-line podobě, 17. února mohou studenti a studenti, po předchozí registraci, osobně dorazit na fakultu v dejvickém kampusu i na Karlovo náměstí v Praze.