S čím konkrétně se studenti a studentky středních škol musí popasovat? "Úkolem je postavit a naprogramovat robota tak, aby během 90 sekund, samostatně a bez jakékoliv další pomoci, vyčistil hrací hřiště," uvedl hlavní organizátor dr. Martin Hlinovský z katedry řídicí techniky. "Robot na hřišti musí přemístit a případně roztřídit co nejvíc barevných pingpongových a basketbalových míčků rozmístěných na soutěžní ploše do předem definovaných zásobníků," popsal pak dr. Hlinovský průběh úlohy. Zdůraznil, že soutěžící nesmí ovládat robota prostřednictvím hlasu, bluetooth či jiného komunikačního kanálu. Účastníci a účastnice v maximálně tříčlenných týmech naopak mohou využít libovolný programovací jazyk.
"Osm nejlepších týmů z každého kola, celkem tedy 32 týmů, se pak zúčastní finále v rámci předmětu Roboti v bakalářském programu Kybernetika a robotika," sdělil dr. Hlinovský. Odborná porota podle jeho slov také může až osmi dalším týmům udělit tzv. divokou kartu, díky níž do finále, které se v Zengerově posluchárně uskuteční 13. prosince, postoupí.
Podzimní etapy Robosoutěže cílené na střední školy se každoročně účastní stovky studentů a studentek, které baví robotika. Vedle cenných praktických zkušeností, které využijí i při budoucím studiu na vysokých školách, získají vítězné týmy také hodnotné ceny. Loňský ročník, v němž účastníci a účastnice programovali roboty stavící věž z kostek, vyhrál tým SAKIRI z Integrované střední školy technické v Benešově. Tvořili jej studenti Richard Kohel, Kirill Kilčickij a Samuel Moravčík.
V předchozích ročnících týmy měly za úkol postavit a naprogramovat například "robota – basketbalistu", "robota-číšníka" nebo "robota-horolezce".
Soutěž se koná pod záštitou Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, generálního partnera ROBOSOUTĚŽE – firmy BTL Medical Development a.s. a firem MathWorks, HUMUSOFT, ŠKODA AUTO, FANUC, SICK a STRAND.
Foto: Petr Neugebauer