Historicky první ochránkyní práv na FEL ČVUT se v září 2024 stala Mgr. Zuzana Labudová, Ph.D., MBA. O jejích prioritách v roli ombudsmanky si můžete přečíst v rozhovoru, který vznikl u příležitosti nástupu do funkce.
Ombudsmanka FEL ČVUT
Ombudsmanka Fakulty elektrotechnické ČVUT je nezávislým orgánem, který se podílí na rozvoji vstřícného a respektujícího prostředí, na podpoře rovných příležitostí u studujících i pracujících na naší fakultě. Poskytuje podporu pro studující i zaměstnané na FEL ČVUT a řeší otázky etiky, rovného zacházení a konfliktních situací.
Mgr. Zuzana Labudová, Ph.D., MBA
Dr. Zuzana Labudová vystudovala jazykovou a literární kulturu na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a genderová studia na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, kde také získala doktorát z aplikované etiky. Profesně se celý život věnuje vzdělávání, zejména v oblasti rovných příležitostí. Vede tým realizující audity rovných příležitostí, genderové audity a audity diverzity, působí v obecně prospěšné společnosti Osvětová beseda, která se zaměřuje zejména na vzdělávání vyučujících a managementů škol, poslední dva roky zastávala práci ombudsosoby ve Výzkumném ústavu rostlinné výroby v Praze. Od září je ombudsmankou pro studující a zaměstnané na ČVUT FEL a také na Univerzitě Pardubice.
Kontakt
Kdy a jak se na ombudsmanku obrátit?
Pokud na FEL ČVUT studujete či pracujete a máte pocit, že jste diskriminováni, nemáte rovné podmínky, stali jste se obětí šikany, mobbingu, bossingu, sexuálního obtěžování, nevhodného chování nebo jiného diskriminačního jednání.
Ombudsmanku můžete kontaktovat emailem, poslat podnět poštou či za ní zajít osobně během konzultačních hodin. Po domluvě může ovšem setkání pro větší diskrétnost probíhat i mimo prostory fakulty. Podnět lze podat i anonymně, v tomto případě ale mohou být možnosti šetření omezené.
V každé jednotlivé fázi řešení podnětu se ombudsmanka bude ptát, zda chce osoba, která podnět podala, zůstat v anonymitě.
Jak bude probíhat šetření podnětu?
Autor či autorka podnětu se nejdříve s ombudsmankou dohodne na způsobu vzájemné komunikace a na tom, jestli chce zůstat v anonymitě. Ombudsmanka se následně zeptá na vše, co bude v danou chvíli potřeba pro řešení podnětu, a zahájí šetření. Během něj si může vyžádat svědectví osob ve srovnatelné situaci, případně i potřebné dokumenty. V další fázi nabídne oběma stranám sporu mediaci. Pokud nevznikne dohoda, výsledky šetření shrne společně s doporučením vhodného postupu do zprávy, kterou předá děkanovi FEL ČVUT. O výsledcích šetření informuje obě strany konfliktu. Může také navrhnout, jak danou záležitost vyřešit systémově.
Jakými zásadami se ombudsmanka řídí?
Působení ombudsmanky na FEL ČVUT upravují dva dokumenty: Směrnice děkana a Metodický pokyn pro šetření podnětů ombudsmankou. Seznamte se s jejich úplným zněním.
Ombudsmanka zachovává tři hlavní principy své práce: důvěrnost, nestrannost a nezávislost. Při své činnosti se snaží porozumět motivaci všech zúčastněných a hledat nejlepší možná řešení. Ombudsmanka zachovává mlčenlivost o informacích zjištěných při svém šetření, důvěrné informace neposkytuje třetím osobám bez souhlasu osob, které jí je sdělily nebo kterých se týkají.
Ombudsmanka šetří podněty způsobem spravedlivým ke všem dotčeným osobám.