V Česku působí 155 herních studií. Podle loňského odhadu Asociace herních vývojářů byl obrat herních společností v roce 2023 7,6 miliardy korun, meziročně vzrostl. Řada herních titulů, které vznikly v Česku, dosáhla i úspěchu v zahraničí.
Na kariéru špičkových vývojářů a vývojářek se mohou připravovat studující programu Otevřená informatika na FEL volbou příslušné specializace. Do předmětu Počítačové hry, v rámci kterého soutěžící tituly vznikly, se mohou hlásit studenti a studentky všech programů FEL i studující z jiných fakult ČVUT. V předmětu si projdou různými aspekty vývoje hry – od tvorby konceptu a designu přes programování herních mechanismů až po prezentaci odborníkům a odbornicím. Spolupracují také s mentory z profesionální sféry. Předmět vedou doc. Jiří Bittner a dr. David Sedláček z katedry počítačové grafiky a interakce FEL. Studující podle nich během něj většinou vytvoří svůj první herní projekt.
"Porotci se shodli, že tento rok opět překonal předcházející ročníky předmětu v počtu ucelených her dotažených do stavu připraveného pro produkci. Ocenili kvalitu zpracování projektů, množství odvedené práce na grafickém, zvukovém i herním obsahu her a nízkou míru chybovosti implementace," uvedl dr. Sedláček.
Jak najít ztracené vzpomínky?
Vítězný tým se zaměřil na téma hledání nebo spíš odkrývání minulosti - přípravou a vývojem hry Recollect strávila čtveřice studentů dohromady přes 450 hodin. "Hra je o postavě, která ztratila paměť a prochází světem, kde se snaží znovu obnovit svoje vzpomínky. Dělá to tak, že sbírá různá písmena a díky získaným informacím se dozvídá víc a víc o vlastní minulosti," popsal spolutvůrce Jakub Sakař, student magisterského programu Otevřená informatika.
"Hra je určena pro kohokoliv, komu nevadí přečíst víc než dva řádky textu, má určitou znalost angličtiny a zároveň se nebojí řešit někdy i trochu složitější hádanky," podotkl Sakař a dodal, že se tým inspiroval hrami vytvořenými v RPG makeru, jako jsou například Omori nebo Yume Nikki. “Centrální herní mechanikou naší hry je psaní kouzel na klávesnici. Pomocí toho hráč řeší hádanky, které se v Recollect nachází,” popsal Sakař. "Sbíráním kláves se hráči zároveň poodkrývají názvy kouzel podobně jako ve hře šibenice," doplnil.
Jako jeden z příkladů úkolů pro hráče a hráčky Jakub Sakař uvedl posouvání kamenů najíždějících na nášlapné desky, což vede k otevření dveří potřebných pro další postup. A tento úkol dal týmu podle Sakaře také nejvíc zabrat. "Implementace této mechaniky nám zabrala spoustu času, bylo tam mnoho chyb, které jsme museli vyřešit," konstatoval student. Tým plánuje hru dál rozvíjet. "Chtěli bychom ji dokončit tak, aby měla kompletní příběh. V této fázi hra není úplná. Má otevřený konec, ale nezahrnuje celý příběh, který jsme měli v plánu," uzavřel spolutvůrce. Už brzy bude možné zahrát si Recollect na webu jetsy.itch.io/recollect.
Boj modrého slizouna
Na stříbrné příčce se umístila hra Blob, kterou vytvořili studenti Erik Šindelář, Michal Badinka, Jan Žoha a Adam Nejdl. "Je to pixelartová top-down roguelike hra, což je hra, kdy hráč probíhá levelem, uskupením místností, které postupně vybíjí," uvedl Erik Šindelář, který studuje bakalářský program Otevřená informatika.
"Hlavním hrdinou je blob, červený slizoun, který absorbuje sílu z magického předmětu, zmodrá a získá schopnost ovládání času. Tu získal od hrdiny, který vešel do dungeonu a nešťastně skonal. Blob od něj převzal jeho vybavení a snaží se dostat pryč," popsal spoluautor hry. Tvůrci uvedli, že v místnostech jsou různé typy a různá množství nepřátel. "Hráč má meč, kterým může nablízko zraňovat nepřátele, nebo luk, který, když natáhne, může naopak dávat rány z dálky. Luk potřebuje šípy, které si může dobíjet, když dává rány mečem," sdělil Šindelář.
"A nejzajímavější je mechanika času, kdy hráč pomocí esence, kterou spotřebuje, může aktivovat buď vrácení v čase, kdy se vrátí o tři vteřiny zpět, nebo zpomalí čas a může dávat rychleji údery. Cíl hry je, že hráč musí co nejrychleji projít místnosti až do té finální, kde je promícháno několik vln nepřátel. Když je porazí, tak se dostane ven," shrnul. A co bylo nejnáročnější? Podle tvůrců jednoznačně dát dohromady části hry, na niž individuálně pracovali a úspěšně skloubit mechaniky a design. Zjevně se to podařilo. Hru si už nyní můžete zahrát na jericho27.itch.io/blob
Minimalistická strategie
Bronz mají studenti Šimon Herrmann, Marek Jagoš, Vitor Tichý za hru Thronerise. "Je to minimalistická strategie. Strategizujete, abyste přežili 15 nocí. Stavíte budovy, rozmisťujete vojáky, bráníte město v noci. A na konci na vás přijde boss, který se na vás naštve," popsal za tým Marek Jagoš, student programu Otevřená informatika. Inspirací byla týmu videohra Thronefall.
"Nejnáročnější byl začátek. V předmětu je hodně dokumentace," konstatoval Jagoš. "Člověk si při tom hledání hry vyzkouší i jiné věci než programování. Tam šlo i o design, který jsem si vzal na starost. Začal jsem se učit v novém softwaru. I kvůli tomu, že to byla custom dělaná postavička, jsem musel použít své animace, dohromady se to prolínalo," zavzpomínal pak další spoluautor Šimon Herrmann, student programu Otevřená informatika.
Při katedře počítačové grafiky a interakce FEL ČVUT od roku 2022 funguje také studentské herní studio OI SIDE. Studenti a studentky se v něm zaměřují na vývoj her a diskuse o herním vývoji.
Fotogalerii z vyhlášení soutěže najdete zde: https://fel.cvut.cz/cs/aktualne/mediateka/36607-soutez-pocitacovych-her-studentskych-tymu-z-fel-cvut-2025
Ukázky všech soutěžících her jsou dostupné pomocí odkazu: https://cent.felk.cvut.cz/courses/39HRY/archives/2024-2025
Fotografie: Petr Neugebauer