Předmět si zapsalo 60 studentů, do finále tradiční fotografické soutěže se zdárně propracovalo 34 z nich. "Někteří studenti sice z různých důvodů nestihli semestrální projekt do soutěže přihlásit, ještě ale mají šanci své práce odevzdat a přijít ke zkoušce. Přišli ale o možnost předvést své práce na výstavě a získat hodnotné ceny a diplomy," uvedl profesionální fotograf Mgr. Roman Sejkot. Ten společně s prof. Václavem Hlaváčem, RNDr. Alešem Němečkem z katedry kybernetiky FEL ČVUT a BcA. Petrem Neugebauerem z SVTI FEL ČVUT vede studenty jako lektor předmětu.
Během vernisáže výstavy, která se uskutečnila v pondělí 2. června, přednášející i lektoři ocenili autory nejlepších projektů (souborů 10 fotografií). Ti si z akce odnesli dárkové předměty, knihy a diplomy.
FEL spojuje umění s technikou
První místo patří Bc. Dejanovi Ribarovskému, kterému jako inspirace posloužily znalosti z hodin fyziky. "Vzpomněl jsem si na dvouštěrbinový experiment z fyziky. Jde o to, že když se skládá světlo, nevyruší se, ale interferuje. A tak jsem udělal tři díry do krytky, přidal čočky a vyšlo to," popisuje Dejan Ribarovski, student programu Otevřená informatika (OI).
Na druhé příčce se umístila Leila Babayeva, rovněž studentka OI. "Do snímků jsem vložila pocity, které jsem sama cítila, když jsem se přistěhovala do Prahy,” svěřila studentka původně z Kazachstánu, která na FEL ČVUT studuje základy umělé inteligence. “Nebyly to nejlepší pocity. Na jednu stranu jsem nechtěla, aby byli mí blízcí smutní z toho, že je prožívám. Na druhou stranu je ale důležité nedržet je v sobě a blízkým se svěřit, aby vás mohli podpořit," dodala.
Porotu zaujal také Kryštof Buben, další student OI, který skončil na třetím místě. Nápad na kreativní dotvoření stínů na zdech dostal dle svých slov úplnou náhodou. "Ležel jsem tak jednou v posteli a viděl jsem, jak z parapetu, kde mám lego, se na stěnu vrhají různé odrazy. A v těch odrazech jsem viděl různé věci. Nejdřív jsem je tedy vyfotil a následně doilustrovával podle toho, co jsem v nich viděl, co mi odrazy připomínaly," popsal student s tím, že ho v práci omezovalo počasí. Mohl pracovat jen tehdy, když svítilo slunce. Práce na cyklu deseti fotografií mu odhadem zabrala 50 hodin.
Všechny oceněné fotografické projekty za jednotlivé ročníky si můžete prohlédnout online v Síni slávy.
Na začátku neumí ani držet foťák, na konci fotí akty
Cvičící se shodují, že předmět Základy digitální fotografie není “dávačka”. “Není to povinný předmět, ale přesto dostávají studenti spoustu kreditů, protože musejí pracovat průběžně. Každý týden odevzdávají dílčí práce, které cvičící podrobně hodnotí,” vypráví Roman Sejkot.
Do semináře se pravidelně hlásí jak ti, kteří už s focením mají předchozí zkušenosti, tak úplní začátečníci. A právě na nich je vidět největší progres. "Na začátku neumí nastavit ani držet foťák. V průběhu projektů posílají strašné věci, ale tím, jak konzultují a pracují během semestru, se posouvají. Je u nich vidět obrovský progres," pochválil cvičící Petr Neugebauer. Dodal, že ho také těší zpětná vazba od studentů na konci semestru. "I ti zkušenější na konci říkají, že je seminář bavil a že si odnesli spoustu nových poznatků," doplnil.
Podobně studenty pochválil lektor paralelní skupiny Aleš Němeček. "Snažím se studentům ukázat, kam se mají fotografickým okem podívat, ale přitom si musí každý sám najít, co tam je všechno vidět a kdy zmáčknout spoušť. To je podstata každé tvůrčí/umělecké práce," vysvětlil.
Studenti si během semestru vyzkouší hned několik dílčích cvičení. Jedním z nich je například zobrazení lidského těla bez šatů (jak je nazváno i poslední ateliérové cvičení), při kterém studentům a studentkám pózují zkušené profesionální modelky.
"V mém podání je cvičení tělo pro studenty "malá maturita“. Na posledním ateliérovém cvičení si zopakovat a zvládnout co jsme se od začátku naučili. Už není k focení jen cihla, sklenička, portrét, ale celá postava včetně nasvícení papírového pozadí," popsal Petr Neugebauer. "Kdo je dnes muž, žena, to a jaké jsou jejich role, si už musí v životě interpretovat sami. To je nad rámec předmětu," dodal.