Vícefrekvenční satelitní přijímače, které DPP nyní instaluje do svých tramvají, jsou schopny přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů (GNSS), nejen GPS, který provozují Vesmírné síly Spojených států amerických (USSF), ale zejména z evropského autonomního systému Galileo, díky kterému je možné dosáhnout výrazného zvýšení přesnosti určování polohy. Oba družicové navigační systémy poskytují služby potřebné pro zajištění lokalizace zcela zdarma.
Konfigurace a nastavení nových přístrojů je výsledkem pilotního projektu DPP, jehož cílem byla modernizace stávajících satelitních přijímačů v pražských tramvajích využívající pouze signál GPS, a který od roku 2019 probíhal ve spolupráci s hl. m. Prahou, Fakultou elektrotechnickou ČVUT a Agenturou pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), loni transformovanou na Agenturu Evropské unie pro kosmický program (EUSPA). Přesná lokalizace tramvají umožní nejen zlepšení přehledu o aktuání dopravní situaci pro dispečery i cestující, ale otevře také možnosti pro další úspory v rámci provozu vozidel a infrastruktury díky novým možnostem optimalizace jízdy.
„Díky spolupráci s vědci a odborníky z Fakulty elektrotechnické ČVUT, Agentury Evropské unie pro kosmický program a Ministerstva dopravy jsme konečně našli řešení pro určování přesných poloh pražských tramvají. Díky detailním analýzám, které z výsledků zpracovali vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT, se nám podařilo najít nejvhodnější typ satelitního přijímače, a to s využitím evropského navigačního systému se signálem GNSS. V rámci testovacích jízd vykazoval jen minimální odchylky polohy, maximálně do 2 metrů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Zastaralé satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využíváme zhruba 20 let, fungují pouze na systému GPS. V husté zástavbě v centru Prahy nicméně tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují značné odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD včetně PID Lítačky. Proto jsme v roce 2019 ve spolupráci s hl. m. Prahou, EUSPA a odborníky v této oblasti z Fakulty elektrotechnické ČVUT pod vedením profesora Františka Vejražky a Ing. Václava Navrátila zahájili pilotní projekt s cílem nejen modernizovat stávající přijímače, ale najít takový typ a jeho konfiguraci, který by obstál v provozu tramvají ve specifických podmínkách centra Prahy. V průběhu projektu jsme otestovali různé typy vícefrekvenčních přijímačů, s každým z nich jsme absolvovali desítky testovacích jízd v běžném provozu,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP a dodal: „Původní přijímače postupně měníme za nové, tyto práce realizujeme v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů. V současnosti jsou nainstalovány ve všech 55 tramvajích typu 14T, 35 vozidlech T3R.PLF a ve většině tramvají KT8N2, tj. zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. Do konce roku 2023 je plánujeme nainstalovat do všech tramvají.“