Novinky

Studentský tým eForce: Pro příští sezónu spojíme dvě naše formule do jedné

Pro studenty a studentky

Velmi úspěšnou závodní sezónu má letos za sebou studentský tým eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Zároveň „trhl“ rekord v počtu závodů, kterých se jeho elektrická pilotovaná i autonomní formule zúčastnily. O úspěších i novém konceptu formule chystané pro příští rok jsme si povídali s Janem Cábou z mechanické části týmu.

Vaše letošní sezóna byla nabitá. Kde všude vaše formule závodily?

Měli jsme osm závodů, které se konaly v šesti různých zemích. Pět závodů bylo s pilotovanou formulí a tři závody s autonomní formulí. Hned u prvních letošních závodů jsme řešili kolizi termínů. Museli jsme tak veškeré naše zázemí a tým rozdělit na dvě části a během jedné noci odjet s pilotovanou formulí do Švýcarska a s autonomní do Itálie.

Jaké byly největší úspěchy obou typů formulí?

Největší úspěchy měla pilotovaná formule, která v červenci vyhrála ve Švýcarsku v podstatě v každé disciplíně. Týden nato se konaly závody v Čechách, tam skončila těsně druhá. Na závodech v Čechách byla i autonomní formule, která po závodech v Itálii, kde skončila celkově pátá a v některých dynamických disciplínách i na třetím místě, v tuzemsku zvítězila v disciplínách akcelerace i autocross. Při těchto disciplínách jsme ukázali, že je naše formule schopna závodit na té nejvyšší úrovni. Celkově tam naše autonomní formule skončila na třetím místě.

Další závody probíhaly v Maďarsku a v Německu. Nebyly tak úspěšné, protože jsme se tam potýkali s technickými problémy na obou formulích. A poslední závody jsme absolvovali v Chorvatsku, kde jsme celkově skončili na druhém místě, ale vyhráli jsme například endurance, což je v podstatě královská disciplína. Dokončili jsme ji za necelých 23 minut, zatímco druhý tým měl čas přes 25 minut.

Jak jsou rozděleny a bodovány disciplíny? Jak probíhá hodnocení?

Na závodech je maximum tisíc bodů. Z toho třetinu bodů tvoří statické disciplíny, kde popisujeme, jak jsme formuli vyvíjeli, kolik nás stála, jaká jsme používali řešení a jak bychom naše nápady mohli zpeněžit, nebo co bychom mohli udělat, abychom je zpeněžili. Pak jsou dynamické disciplíny, které se skládají z akcelerace, ze skid padu, to je v podstatě osmička, z autokrosu, jedno kolečko na čas a zároveň kvalifikace na královskou disciplínu endurance. Což je závod na 22 kilometrů, kde se po 11 kilometrech mění piloti. Je na ni pouze jeden pokus a je za 250 bodů. Zároveň je za 100 bodů ještě efficiency, která udává, kolik energie jsme spotřebovali v disciplíně endurance.

Příští rok vás čeká velká změna v konceptu vývoji formule. Na čem pracujete?

Nejprestižnější závody Formula Student Germany se rozhodly, že bude už jen jedna kategorie – autonomní elektrická. Disciplíny budou rozděleny na body za autonomní jízdu a za pilotovanou jízdu. Tím pádem formule musí být jen jedna, pokud se chceme účastnit závodů proti světové špičce, musíme stavět formuli podle těchto pravidel. Rozhodli jsme se, že spojíme naše dvě formule do jedné. Do naší pilotované jedenácté generace, kterou necháme koncepčně podobnou, se pokusíme vložit autonomní systémy – záchrannou brzdu, kamery, počítač a motor pro autonomní řízení. Zároveň musíme trochu ubrat na váze, zmenšit jednotlivé jednotky, aby se nám do formule vešly veškeré autonomní systémy.

Co to pro vás znamená z praktického hlediska? I z hlediska organizace práce a času týmu?

Z tohoto hlediska to není zas taková změna, protože náš tým se dělí do různých sekcí. Autonomní skupina stále vyvíjí software a pro mechanickou a elektrickou skupinu to znamená, že přidají do auta „jen“ další jednotku. Největší problém je s místem, kam jednotky přidat, abychom se vešli a zároveň nepřibrali moc na váze. Ta formule by měla být stále co nejrychlejší pro jízdu s pilotem.

Jaké jsou váhové a další limity?

Limity ohledně váhy nejsou. Máme limity hlavně ohledně bezpečnosti, kdy musíme splňovat určité bezpečnostní prvky. To se týká třeba deformačního prvku v předku formule, na kterém je nutné provádět zkoušky. Musíme také testovat monokok, jestli je dostatečně odolný a pevný. Všechny bezpečnostní prvky musíme mít certifikované a ozkoušené. Další limit při stavbě formule je, že maximální výkon v jednu chvíli může být nejvýše 80 kw.  Mezi další pravidla patří třeba už jen limitace velikosti, jak může být formule vysoká, dlouhá a široká. Více pravidly v podstatě nejsme omezeni.

Do kdy by měla být formule hotová a otestovaná?

Do konce prosince chceme uzavřít návrh vozu. Nyní tedy ještě vyvíjíme, děláme návrhy, testujeme, většinou softwarově. V lednu plánujeme praktické testy, jestli sedí jednotlivé struktury uhlíkových kompozitů a další součásti. A postupně budeme poptávat výrobu jednotlivých dílů. Ideálně by formule měla být pojízdná na jaře, abychom stihli všechno otestovat.

Co se stane s nynější autonomní formulí?

Autonomní formule byla předělaná z naší formule sedmé generace, ze které se vyndaly přední motory, aby bylo více místa na řídící jednotky a přidaly se autonomní systémy. Ty budeme používat v naší nynější dvanácté generaci. Z autonomní formule se stane klasická formule, bude pojízdná, využijeme ji na různé akce.

Jste v kontaktu i s jinými týmy, byť je to v podstatě konkurenční prostředí?

Určitě. Konkurenční prostředí to je a zároveň není. Na závodech probíhá výměna znalostí mezi jednotlivými týmy. Komunikujeme spolu i v průběhu vývoje. Pokud vidíme, že má nějaký tým dobré technické řešení, jdeme za nimi a zeptáme se jich. A také nás se ostatní ptají ohledně pomoci a spolupráce. Zároveň se tu konkurenci snažíme pěstovat. Není to tak konkurenční prostředí, hlavní cílem této soutěže je něco se naučit a hlavně si to užít.

Galerie

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk