Lidé

doc. Ing. Miroslav Chomát, CSc.

Aktuální PhD studenti

Ing. Jakub Zedník

Katedra elektrických pohonů a trakce

Nové progresivní systémy řízení regulovaných pohonů se zaměřením na interface napájecí sítě

Archiv PhD studentů

Ing. Ondřej Lipčák, Ph.D.

Katedra elektrických pohonů a trakce

Vektorové řízení asynchronního motoru se zahrnutými nelinearitami a změnou parametrů

Disertační témata

Analýza vlivu poruch rotorové klece na rozložení magnetického pole a vlastnosti asynchronního stroje

  • Program: Elektrotechnika a komunikace
  • Katedra: Katedra elektrických pohonů a trakce
    • Popis:
      Poruchy, které se mohou vyskytnout v rotorové kleci asynchronních motorů, mohou mít značný vliv na vlastnosti těchto strojů. Tyto poruchy vedou ke vzniku momentových pulzací a vyšších časových harmonických v elektrických proudech a mohou mít negativní dopad i na celkovou účinnost elektrického stroje. Cílem práce bude analýza vlivu různých druhů poruch rotorové klece na vlastnosti asynchronního stroje s využitím modelování rozložení magnetického pole ve stroji metodou konečných prvků. Laboratorní vybavení k dispozici: MATLAB-Simulink, Comsol Multiphysics, dynamometr, měřicí přístroje, experimentální asynchronní stroj.

Návrh experimentálního vysokorychlostního elektrického pohonného systému pro magneticky levitovaný setrvačník

  • Program: Elektrotechnika a komunikace
  • Katedra: Katedra elektrických pohonů a trakce
    • Popis:
      Cílem práce je návrh a vytvoření experimentálního vysokorychlostního pohonného systému, který by bylo možné využít pro magneticky levitované setrvačníkové úložiště energie. Vzhledem k charakteru aplikace je třeba klást značný důraz na energetickou účinnost a minimalizovat velikost ztrát zejména v rotoru, který se bude při provozu nacházet ve vakuu. Pro stabilizaci setrvačníku s rotorem v prostoru bude využito magnetického pole pohonného systému, což je nutné zohlednit v návrhu. Případně lze uvažovat o integraci pohonné, stabilizační a levitační funkce v jednom systému.

Nové progresivní systémy regulovaných pohonů

  • Program: Elektrotechnika a komunikace
  • Katedra: Katedra elektrických pohonů a trakce
    • Popis:
      Navrhované téma se zabývá novými progresivními metodami řízení pohonů se střídavými motory, jako je bezsenzorové řízení otáček, přímé řízení momentu, sliding mode řízení a pod. Budou analyzovány a porovnány různé možné typy a varianty daných způsobů řízení. Bude navržen ze zvoleného hlediska optimální algoritmus řízení a implementován s využitím mikroprocesorové techniky. Bude ověřena jeho funkčnost a reálné vlastnosti. http://motor.feld.cvut.cz/?q=cs/chomat

Pokročilý numerický model synchronního stroje s permanentními magnety implementovaný v FPGA pro použití v Hardware-in-the-Loop systémech

  • Program: Elektrotechnika a komunikace
  • Katedra: Katedra elektrických pohonů a trakce
    • Popis:
      Práce bude zaměřena na problematiku Hardware-in-the-Loop (HIL) systémů pro testování řídicích jednotek výkonových měničů. Hlavním cílem práce je vývoj numerického modelu elektrického pohonu se synchronním strojem s permanentními magnety a jeho implementace v programovatelném hradlovém poli (FPGA), které umožňuje výpočet v reálném čase. Model bude sestaven tak, aby věrně simuloval daný typ elektrického motoru, přičemž v něm budou zahrnuty i některé nelineární a parazitní jevy, jako například sycení magnetického obvodu. Příslušné parametry modelu elektrického pohonu budou získány za pomoci simulací elektrického stroje metodou konečných prvků a měřením na reálném stroji.

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk