Lidé

Ing. Lukáš Zoubek

test – Katedra fyziky

Tvorba referenčního procesního modelu pro vysoké školy

  • Autoři: Ing. Lukáš Zoubek,
  • Publikace: I. ročník studentské vědecké konference k poctě Albína Bráfa. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze, 2016. pp. 115-120. ISBN 978-80-01-05951-7.
  • Rok: 2016
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Problematika řízení efektivity vysokoškolských institucí je z vědeckého hlediska opomíjena, prakticky se jí pak zabývají jen některé projekty MŠMT ČR. Z jednoho z nich, projektu EFIN, vyplývá, že nejproblematičtěji sami školy vnímají oblast procesního řízení. Pro usnadnění zavádění procesního řízení do českých vysokých škol jsme proto navrhli referenční procesní model, tedy katalog procesů popisující, jakými oblastmi se musí škola zabývat a z jakého důvodu, definující vstupy a výstupy těchto procesů a popisující rizika jak dané oblasti, tak situace, kdy daná oblast není implementována. Základem tvorby referenčního modelu byly zejména existující procesní modely FEL, FS a UCEEB ČVUT v Praze a ZČU v Plzni. Po ověření vhodnosti referenčního modelu by mělo dojít k jeho rozšíření o systém ukazatelů pro monitorování dílčích procesů a následně i celkové efektivity vysoké školy.

Establishing Successful Industry-University Cooperation on Start-up Principles

  • Autoři: Ing. Pavel Náplava, Ph.D., Ing. Lukáš Zoubek, Ing. Jan Kočí, Louda, J.
  • Publikace: Practitioners Proceedings of the 2018 University-Industry Interaction Conference: Challenges and Solutions for Fostering Entrepreneurial Universities and Collaborative Innovation. Amsterdam: University Industry Innovation Network, 2018. p. 49-65. ISBN 978-94-91901-33-1.
  • Rok: 2018
  • Pracoviště: Centrum znalostního managementu, Oddělení vědy a výzkumu
  • Anotace:
    The paper explores how to set up cooperation between university and commercial organization on start-up principles and describes its application to the establishment of an IBM Centre of Competence at Faculty of Electrical Engineering, Czech Technical University. It examines the start-up approach from three perspectives - people, places, and practices - and explores the portability of this approach to the university environment. In the beginning, this paper introduces the faculty and IBM. The second part of the paper describes different types of cooperation and partnership levels derived from the size and number of realized activities. The idea of a “Partnership Continuum” is introduced. The third part briefly discusses the term “start-up” and start-up principles. The last part contains a case study of the start-up principle application in partnership establishment. It describes the way to get from small and unclear cooperation to a long-term cooperation “Alliance.” In the end, the paper summarizes the most important facts and recommendations. It emphasizes the time and people aspects.

Business process visualization depending on user needs

  • Autoři: Ing. Lukáš Zoubek,
  • Publikace: Proceedings of the 20th International Scientific Student Conferenece POSTER 2016. Praha: Czech Technical University in Prague, 2016. ISBN 978-80-01-05950-0.
  • Rok: 2016
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    In this paper, I describe our approach to simplified process visualization based on user’s role in the process. During our work on reference process model for universities in the Czech Republic, we have identified two different user groups of business processes diagrams. While the management of a university and process analysts need to see the whole process, tasks of every participant and communication and cooperation within the process, the needs of the other group – participants of the process-are very different. For them the process describes a service offered by the institution and the only information they seek is how to use this service, or, in case their role is the role of the service provider, how are they supposed to solve the request. Finding a solution how to satisfy both these groups and keep the process models simple and manageable even in large quantities is subject of our research.

Tvorba referenčního procesního modelu pro vysoké školy

  • Autoři: Ing. Lukáš Zoubek,
  • Publikace: I. ročník studentské vědecké konference k poctě Albína Bráfa. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze, 2016. pp. 115-120. ISBN 978-80-01-05951-7.
  • Rok: 2016
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Problematika řízení efektivity vysokoškolských institucí je z vědeckého hlediska opomíjena, prakticky se jí pak zabývají jen některé projekty MŠMT ČR. Z jednoho z nich, projektu EFIN, vyplývá, že nejproblematičtěji sami školy vnímají oblast procesního řízení. Pro usnadnění zavádění procesního řízení do českých vysokých škol jsme proto navrhli referenční procesní model, tedy katalog procesů popisující, jakými oblastmi se musí škola zabývat a z jakého důvodu, definující vstupy a výstupy těchto procesů a popisující rizika jak dané oblasti, tak situace, kdy daná oblast není implementována. Základem tvorby referenčního modelu byly zejména existující procesní modely FEL, FS a UCEEB ČVUT v Praze a ZČU v Plzni. Po ověření vhodnosti referenčního modelu by mělo dojít k jeho rozšíření o systém ukazatelů pro monitorování dílčích procesů a následně i celkové efektivity vysoké školy.

Performance Management in an Academic Environment in the Czech Republic

  • Autoři: Hronza, R., Ing. Lukáš Zoubek,
  • Publikace: Proceedings of the 19th International Scientific Student Conferenece POSTER 2015. Praha: Czech Technical University in Prague, 2015, pp. 1-5. ISBN 978-80-01-05499-4. Available from: http://radio.feld.cvut.cz/conf/poster2015/Proceedings_of_Poster_2015.zip
  • Rok: 2015
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Background: Economic, cultural and political changes in recent have had a significant impact on society, companies, public institutions and even on the academic environment. Institutions from private and public environment have been forced to implement austerity measures and more to ponder the effectiveness of their functioning, not only because of lack of funds for their own operations due to the financial crisis, but also because of a noticeable increase in the competitive environment. Objective: Find the answer to the question whether it is possible to mitigate negative issues and eliminate their impacts on universities in the Czech Republic. Method: A systematic literature review was conducted in order to find and analyze available methods in order to efficiency. Results: We found a few projects (especially EFIN, KRÉDO, KVALITA) that dealt with improving the performance of the academic environment in the Czech Republic. Conclusions: Found projects provide only basic guidance on how to measure and increase the efficiency and performance of universities in the Czech Republic. For this reason, we decided to describe the way of a possible solutions (creation a reference process framework for universities in the Czech Republic).

ŘÍZENÍ VÝKONNOSTI A EFEKTIVITY VYSOKÝCH ŠKOL PROSTŘEDNICTVÍM REFERENČNÍHO PROCESNÍHO MODELU

  • Autoři: Hronza, R., Ing. Lukáš Zoubek,
  • Publikace: International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2015, pp. 803-809. ISBN 978-80-87952-12-2. Available from: http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/mmk_2015.pdf
  • Rok: 2015
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Možnost zvýšení výkonnosti a efektivity organizace je založena na předpokladu zvýšení výkonnosti a efektivity jejich procesů. Na této myšlence je založeno procesní řízení, které se skládá z několika dílčích a na sebe navazujících fází. První a nezbytnou fází procesního řízení je však vytvoření procesního modelu organizace, který umožňuje dokonale pochopit jednotlivé agendy a souvislosti mezi nimi. Tím je umožněno získat podklad pro analýzu a zvýšení výkonnosti a efektivity jednotlivých procesů. Vše výše zmíněné je možné uplatnit i v akademickém prostředí. Cílem tohoto příspěvku je popsat nejen motivaci pro vytvoření referenčního procesního modelu vysokých škol, který vychází z principů úspěšného referenčního procesního modelu pro telekomunikační prostředí (eTOM), ale i stručně popsat obsah takovéhoto referenčního modelu.

VYUŽITÍ REFERENČNÍHO PROCESNÍHO MODELU PRO MAPOVÁNÍ PROCESŮ VYSOKÝCH ŠKOL

  • Autoři: Ing. Lukáš Zoubek, Hronza, R.
  • Publikace: International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2015, pp. 810-814. ISBN 978-80-87952-12-2. Available from: http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/mmk_2015.pdf
  • Rok: 2015
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Rostoucí potřeba řízení efektivity procesů ve vysokoškolském k prostředí stále častěji vede k zavádění procesního řízení. Prvním krokem je přitom samotná identifikace a mapování procesů. Pro jeho usnadnění bylo navrženo vytvoření referenčního procesního modelu vysokých škol, vycházejícího z toho, že charakter vysokých škol a jejich fungování je dán legislativou, zejména zákonem o vysokých školách. Referenční procesní model tedy identifikuje a kategorizuje procesy společné pro všechny vysoké školy v ČR. Pilotní ověření přínosu tohoto modelu pro mapování procesů bylo porovnáním časové náročnosti mapování s ním a bez jeho využití. Toto ověření ukázalo časovou úsporu o 25,6%, respektive 30,9% jeho využitím a podporuje přínos další práce na rozvoji referenčního rámce.

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk