Lidé

MUDr. Jan Fiala, Ph.D.

Všechny publikace

Value Perception in the Ultimatum Game: A Blinded Randomized Trial

  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    In a blinded, randomized Ultimatum game we study the decision rates using two different reward systems. We discuss the individual value perception and explain why we decided to test a non-monetary reward against the standard low stake monetary reward. We demonstrate that the value sys-tems based on two different, inconvertible currencies lead to different deci-sion rates in the same population. We provide the details of our single blind randomized protocol and discuss other protocol modifications designed to demonstrate the variability of the offer and / or response rates in the Ulti-matum games. We provide our concept of rational, non-rational and irra-tional components contributing to the decision making process in different accord depending on the individual perception of the reward value and confront our experimental findings with the key assumptions provided by other authors.

Ekonomické chování. Příběhy o lidech, firmách a hospodaření vlády. Díl I. Chování spotřebitelů a výrobců

  • Autoři: MUDr. Jan Fiala, Ph.D., Fialová, H.
  • Publikace: Praha: A plus, 2013. ISBN 978-80-87681-00-8.
  • Rok: 2013
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Ekonomie je věda o chování lidí, firem a vlád. Základními principy ekonomického myšlení jsou princip porovnání nákladů a prospěchu a princip rozhodování na základě mezních hodnot. Chování podle těchto principu se označuje jako racionální a znamená, že určitou činnost by měli jedinci, firmy i vlády vykonávat jen tehdy, když dodatečný prospěch z ní je větší nebo alespoň stejný jako dodatečné náklady na ni vynaložené. Náklady musí zahrnovat též cenu příležitosti. Racionálně se chovající spotřebitel porovnává užitek, který mu přináší zakoupené zboží s cenou, kterou za jeho koupi musí zaplatit. Cílem činnosti firmy je dosažení maximálního celkového ekonomického zisku, tj. rozdílu mezi celkovým příjmem a celkovými náklady. Na dokonale konkurenčním trhu jsou firmy příjemci ceny zboží, které nabízejí, rozhodují pouze o množství zboží, které budou vyrábět. Protikladem je monopol, kde jen jedna firma, která stanoví cenu pro své produkty v souladu s poptávkovou křivkou. V reálném životě se setkáváme s dalšími dvěma tržními strukturami, a to monopolistickou konkurencí, kdy na trhu působí velký počet firem, jejichž výrobky jsou těsnými substituty, a oligopolem, který představuje obvykle několik firem, které si konkurují v cenách svých výrobků.

Ekonomický slovník s odborným výkladem česky a anglicky

  • Autoři: MUDr. Jan Fiala, Ph.D., Fialová, H.
  • Publikace: 3 ed. Praha: A plus, 2013. ISBN 978-80-87681-02-2.
  • Rok: 2013
  • Pracoviště: Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Slovník pomáhá k rychlé orientaci v ekonomické terminologii. Obsahuje více jak 600 výkladových a více jak 900 odkazových hesel. Třetí vydání je rozšířené o aktuální problémy týkající se světové finanční krize, opatření centrálních bank v oblasti monetární politiky a nových uskupení ve světové ekonomice. Slovník je dvojjazyčný. Jak názvy hesel, tak i celý výklad je v češtině i v angličtině. Anglický text není pouhým překladem, ale zachovává si způsob výkladu odborných termínů používaný v angličtině. Výklad pojmů a ekonomické teorie je doplněn grafy, případně názornými příklady. Hesla týkající se mezinárodních organizací a zejména pojmů z oblasti evropské integrace obsahují aktuální údaje včetně nezbytných historických dat. Hesla jsou navzájem propojena systémem vnitřních odkazů.

Ekonomický výkladový slovník

  • Autoři: Fialová, H., MUDr. Jan Fiala, Ph.D.,
  • Publikace: 9 ed. Praha: A plus, 2011. ISBN 978-80-903804-5-5.
  • Rok: 2011

I4Tracking - Eye Tracking and Pupillometer in Marketing Studies

  • Pracoviště: Katedra fyziky, Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
  • Anotace:
    Vision is among the most powerful sources of information provided by human senses. As much as 70 percent of stimuli come from the eyes and eye movements following the object of interest. The task of tracking eye movements in dependence on a visual stimulus is useful primarily in medical diagnosis and therapy, followed by scientific research and industry. The eye camera - the system I4Control(R) is a modern technical product enabling tracking eye movements and measuring of the size of the pupil. The supplementary computer application, I4Tracking(R), stimulates such movements visually, records them and evaluates the data collected.

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk