Lidé

Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.

Všechny publikace

Two-Stage Approach for Long-Term Motivation of Children to Study Robotics

  • DOI: 10.1007/978-3-319-97085-1_14
  • Odkaz: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97085-1_14
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky, Centrum umělé inteligence
  • Anotace:
    While activities aimed to attract the interest of secondary school students in robotics are common, activities designed to promote the interest of younger children are rather sparse. However, younger children from families with parents not working in technical domain have a little chance to be introduced to robotics entertainingly. To fill this gap, we propose a two-stage approach by organizing both programming and technology workshops for children by a volunteering group called “wITches”, followed by a robotic competition “Robosoutěž” aimed at children who are already familiar with basic concepts. We describe the proposed approach and investigate the effect of both stages on the number of students, their gender composition and their decisions of the field of study. The gathered data indicate that while the second, robotic competition stage is vital in persuading the children to proceed to study technology and robotics, the first, workshop stage is truly crucial to allow them to enter the field at all. In particular, for more than 70% of the participants, the workshops were the first opportunity to be introduced to robotics.

DEVĚT LET S ROBOSOUTĚŽÍ

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: AUTOMATIZÁCIA A RIADENIE V TEÓRII A PRAXI. Košice: Technical University of Košice, 2018. p. 1-10. ISBN 978-80-553-2914-7.
  • Rok: 2018
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    ROBOUSOUTĚŽ je finálová soutěž určená pro nejlepší studentské týmy (tříčlenné) v rámci motivačního předmětu B3B35RO Roboti (povinný předmět bakalářského studijního programu Kybernetika a robotika v prvním semestru studia) a zejména nejlepší středoškolské týmy, které se předem utkaly ve čtyřech vlastních předkolech ROBOSOUTĚŽE PRO TÝMY ZE STŘEDNÍCH ŠKOL (v letošním roce připravujeme opět čtyři předkola). Letos bychom rádi zajistili ještě větší propagaci této soutěže, naším cílem je navýšení počtu účastněných týmů ze středních škol z celé České republiky.

ROBOUSOUTĚŽ

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: AUTOMATIZÁCIA A RIADENIE V TEÓRII A PRAXI -11. ROČNÍK KONFERENCIE ODBORNÍKOV Z UNIVERZÍT, VYSOKÝCH ŠKÔL A PRAXE. Košice: Technical University of Košice, 2017. p. 1-11. ISBN 978-80-553-3075-4.
  • Rok: 2017
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    ROBOUSOUTĚŽ je finálová soutěž určená pro 16 nejlepších studentských týmů (tříčlenných) v rámci motivačního předmětu B3B35RO Roboti (povinný předmět bakalářského studijního programu Kybernetika a robotika v prvním semestru studia). Finálové soutěže se v loňském roce zúčastnily také nejlepší středoškolské týmy (celkem 16 středoškolských týmů), které se předem utkaly ve čtyřech vlastních předkolech ROBOSOUTĚŽE PRO TÝMY ZE STŘEDNÍCH ŠKOL (v letošním roce připravujeme opět čtyři předkola pro maximálně 128 týmů). Letos bychom rádi zajistili ještě větší propagaci této soutěže, naším cílem je navýšení počtu účastněných týmů ze středních škol z celé České republiky..

ROBOSOUTĚŽ PRO TÝMY ZE STŘEDNÍCH ŠKOL V ČR

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: AUTOMATIZÁCIA A RIADENIE V TEÓRII A PRAXI. Košice: Technická Univerzita, 2014, pp. 03-1-03-10. ISBN 978-80-553-1580-5.
  • Rok: 2014
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    ROBOUSOUTĚŽ je finálová soutěž určená pro nejlepší studentské týmy (tříčlenné) v rámci motivačního předmětu A3B99RO Roboti (povinný předmět bakalářského studijního programu Kybernetika a robotika v prvním semestru studia), na kterém participují tři katedry – Katedra řídicí techniky, Katedra kybernetiky a Katedra měření. Finálové soutěže se v loňském roce zúčastnilo také 6 nejlepší středoškolských týmů, které se předem utkaly ve vlastních předkolech ROBOSOUTĚŽE PRO TÝMY ZE STŘEDNÍCH ŠKOL (v letošním roce připravujeme tři předkola pro celkem 72 týmů). V loňském roce se předkola zúčastnilo celkem 64 středoškolských týmů (z důvodu naplnění kapacity jsme museli dokonce některé týmy v loňském roce odmítnout) a šest nejlepších se pak utkalo s našimi studenty o atraktivní ceny ve vlastní finálové soutěži a dokonce poprvé v pětileté historii středoškolský tým ovládl celou finálovou ROBOSOUTĚŽ. Letos bychom rádi zajistili ještě větší propagaci této soutěže, naším cílem je navýšení počtu účastněných týmů ze středních škol z celé České republiky.

ROBOSOUTĚŽ 2011

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: AUTOMATIZÁCIA A RIADENIE V TEÓRII A PRAXI:WORKSHOP ODBORNÍKOV Z UNIVERZÍT, VYSOKÝCH ŠKÔL A PRAXE V OBLASTI AUTOMATIZÁCIE A RIADENIA. Košice: Technická univerzita v Košiciach, Strojnícka fakulta, 2012, pp. 1-9. ISBN 978-80-553-0835-7.
  • Rok: 2012
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Začátek studia technických oborů bývá obtížný a studenty moc nebaví. Náročné základní předměty (matematická analýza, lineární algebra, fyzika apod.) jsou sice pro vzdělání nezbytné a pro kariéru velmi užitečné, ale v době, kdy je studenti absolvují, tohle často neví. Někdy zjistí až na konci studijní etapy, k čemu úvodní předměty vlastně byly - a občas i litují, že se je lépe neučili. My učitelé tady chybujeme také: nedokážeme studenty dostatečně zaujmout a poskytujeme jim odpovědi dříve, než přijdou jejich otázky. Abychom to napravili, zavedli jsme předmět Roboti. Není to tradiční univerzitní kurz, ale předmět motivační. V jeho názvu jsme úmyslně použili "životnou formu" abychom tím zdůraznili tvořivost a hravost. Jak uvidíte dále, naši roboti jsou opravdu "živí".

ROBOSOUTĚŽ 2011 na FEL ČVUT v Praze

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Začátek studia technických oborů bývá obtížný a studenty moc nebaví. Náročné základní předměty (matematická analýza, lineární algebra, fyzika apod.) jsou sice pro vzdělání ne-zbytné a pro kariéru velmi užitečné, ale v době, kdy je studenti absolvují, tohle často neví. Někdy zjistí až na konci studijní etapy, k čemu úvodní předměty vlastně byly - a občas i litují, že se je lépe neučili. My učitelé tady chybujeme také: nedokážeme studenty dostatečně zaujmout a poskytujeme jim odpovědi dříve, než přijdou jejich otázky. Abychom to napravili, zavedli jsme předmět Roboti. Není to tradiční univerzitní kurz, ale předmět motivační.

A FULL-CAR MODEL FOR ACTIVE SUSPENSION

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Zborník príspevkov - Artep 2011. Košice: Technical University of Košice, 2011, pp. 25-1-25-11. ISBN 978-80-553-0606-3.
  • Rok: 2011
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In this paper a full-car dynamic model with passengers has been designed. A four conventional quarter-car suspension models are connected to a get full-car model. Then braking, accelerating and steering influences are reflected, i.e. longitudinal and lateral acceleration are considered. Impacts of steering to lateral motion are discussed as well. Finally passenger models have been added. Usage of a vehicle model for simulation in many automotive control applications has great significance in money savings for test-beds, test circuits and other devices.

A full-car model for active suspension

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Stříbrský, A.
  • Publikace: Strojárstvo. 2011, XV(5), 1/1-1/5. ISSN 1335-2938.
  • Rok: 2011
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In this paper a full-car dynamic model with passengers has been designed. A four conventional quarter-car suspension models are connected to a get full-car model. Then braking, accelerating and steering influences are reflected, i.e. longitudinal and lateral acceleration are considered. Impacts of steering to lateral motion are discussed as well. Finally passenger models have been added. Usage of a vehicle model for simulation in many automotive control applications has great significance in money savings for test-beds, test circuits and other devices.

Automotive active suspension - case study on H-infinity control

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: 13th WSEAS International Conference on AUTOMATIC CONTROL, MODELLING & SIMULATION. New York: WSEAS Press, 2011, pp. 392-397. ISBN 978-1-61804-004-6.
  • Rok: 2011
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Automotive suspension system is important part of car comfort and safety. In this article automotive active suspension with linear motor as actuator is designed using H-infinity control. This paper is focused on comparison of different controller designed for quart, half or full-car model (and always used for "full" car). Special attention is placed on energy demand of the whole system. Each controller configuration is simulated and then verified on the hydraulic quarter car test bed.

Automotive active suspension - case study on robust control

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: VII. INTERNATIONAL UNIVERSITY CONFERENCE 2011. Waset.org: World Academy of Science, Engineering and Technology, 2011, pp. 38-43. ISSN 2010-3778.
  • Rok: 2011
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Automotive suspension system is important part of car comfort and safety. In this article automotive active suspension with linear motor as actuator is designed using H-infinity control. This paper is focused on comparison of different controller designed for quart, half or full-car model (and always used for "full" car). Special attention is placed on energy demand of the whole system. Each controller configuration is simulated and then verified on the hydraulic quarter car test bed.

ROBOSOUTĚŽ - FINÁLOVÁ SOUTĚŽ V RÁMCI MOTIVAČNÍHO PŘEDMĚTU ROBOTI NA ČVUT FEL V PRAZE

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Kruczek, A.
  • Publikace: Zborník príspevkov - Artep 2011. Košice: Technical University of Košice, 2011, pp. 17-1-17-8. ISBN 978-80-553-0606-3.
  • Rok: 2011
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Začátek studia technických oborů bývá obtížný a studenty moc nebaví. Náročné základní předměty (matematická analýza, lineární algebra, fyzika apod.) jsou sice pro vzdělání nezbytné a pro kariéru velmi užitečné, ale v době, kdy je studenti absolvují, tohle často neví. Někdy zjistí až na konci studijní etapy, k čemu úvodní předměty vlastně byly - a občas i litují, že se je lépe neučili. My učitelé tady chybujeme také: nedokážeme studenty dostatečně zaujmout a poskytujeme jim odpovědi dříve než přijdou jejich otázky. Abychom to napravili, zavedli jsme předmět Roboti. Není to tradiční univerzitní kurz, ale předmět motivační. V jeho názvu jsme úmyslně použili "životnou formu" abychom tím zdůraznili tvořivost a hravost. Jak uvidíte dále, naši roboti jsou opravdu "živí".

ROBOSOUTĚŽ - Finálová soutěž v rámci motivačního předmětu ROBOTI na ČVUT FEL V PRAZE

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Začátek studia technických oborů bývá obtížný a studenty moc nebaví. Náročné základní předměty (matematická analýza, lineární algebra, fyzika apod.) jsou sice pro vzdělání nezbytné a pro kariéru velmi užitečné, ale v době, kdy je studenti absolvují, tohle často neví. Někdy zjistí až na konci studijní etapy, k čemu úvodní předměty vlastně byly - a občas i litují, že se je lépe neučili. My učitelé tady chybujeme také: nedokážeme studenty dostatečně zaujmout a poskytujeme jim odpovědi dříve než přijdou jejich otázky. Abychom to napravili, zavedli jsme předmět Roboti. Není to tradiční univerzitní kurz, ale předmět motivační. V jeho názvu jsme úmyslně použili "životnou formu" abychom tím zdůraznili tvořivost a hravost. Jak uvidíte dále, naši roboti jsou opravdu "živí".

AKTIVNÍ TLUMENÍ - PŘÍPADOVÁ STUDIE REGULACE

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Stříbrský, A.
  • Publikace: ARTEP - Zborník príspevkov. Košice: Technical University of Košice, 2010, pp. 17-1-17-2. ISBN 978-80-553-0347-5.
  • Rok: 2010
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Aktivní tlumení v automobilu je velmi důležitou částí určující bezpečnost a pohodlí vozidla. V tomto článku je pomocí H-nekonečno řízení navrhován systém aktivního tlumení s využitím lineárního motoru jako akčního členu. Hlavní důraz je kladen na porovnání různých regulátorů navržených pro čtvrtinový, poloviční a celý model auta (a vždy použit na "celé" auto). Pozornost je věnována hlavně energetickým nárokům systému. Regulátory jsou ověřovány simulacemi a validovány na čtvrtinové testovací stolici.

AKTIVNÍ TLUMENÍ - PŘÍPADOVÁ STUDIE REGULACE

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Stříbrský, A.
  • Publikace: Strojárstvo. 2010, XIV(5), 2/1-2/4. ISSN 1335-2938.
  • Rok: 2010
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Aktivní tlumení v automobilu je velmi důležitou částí určující bezpečnost a pohodlí vozidla. V tomto článku je pomocí H-nekonečno řízení navrhován systém aktivního tlumení s využitím lineárního motoru jako akčního členu. Hlavní důraz je kladen na porovnání různých regulátorů navržených pro čtvrtinový, poloviční a celý model auta (a vždy použit na "celé" auto). Pozornost je věnována hlavně energetickým nárokům systému. Regulátory jsou ověřovány simulacemi a validovány na čtvrtinové testovací stolici.

Control strategy for car active suspension

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: International Conference on Theoretical and Applied Mechanics 2010. Athens: WSEAS, 2010. pp. 107-111. ISSN 1792-4359. ISBN 978-960-474-211-0.
  • Rok: 2010
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Car suspension system is very important part of the passengers comfort and safety. In this article automotive active suspension with linear motor as an actuator is designed. H-infinity control is used to design the controller. This paper is focused on comparison of different controller designed for quart, half or full-car controller (and always used for "full" car). Special attention is placed on energy demand of the whole system. Each controller configuration is simulated and then verified on the hydraulic quarter car test bed.

Motivační předmět ROBOTI na ČVUT FEL v Praze

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Od školního roku 2009/2010 se studentům v rámci nového bakalářského programu KYBERNETIKA A ROBOTIKA (KYR) nabízí v prvním semestru studia povinný předmět A3B99RO ROBOTI. Jedná se o zcela nový typ předmětu, na kterém participují současně katedra řídicí techniky, katedra kybernetiky a katedra měření. Předmět má minimum přednášek (jen bezprostředně nezbytné partie teorie) a maximum laboratorní práce. V přednáškách se katedry střídají, laboratorní cvičení probíhají souběžně, povedlo se nám zapojit do laboratorní výuky i zkušenější studenty ("learning by teaching").

PŘEDMĚT ROBOTI NA ČVUT FEL V PRAZE

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Kruczek, A.
  • Publikace: ARTEP - Zborník príspevkov. Košice: Technical University of Košice, 2010, pp. 03-1-11-8. ISBN 978-80-553-0347-5.
  • Rok: 2010
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Začátek studia technických oborů bývá obtížný a studenty moc nebaví. Náročné základní předměty (matematická analýza, lineární algebra, fyzika apod.) jsou sice pro vzdělání nezbytné a pro kariéru velmi užitečné, ale v době, kdy je studenti absolvují, tohle často neví. Někdy zjistí až na konci studijní etapy, k čemu úvodní předměty vlastně byly - a občas i litují, že se je lépe neučili. My učitelé tady chybujeme také: nedokážeme studenty dostatečně zaujmout a poskytujeme jim odpovědi dříve než přijdou jejich otázky. Abychom to napravili, zavedli jsme předmět Roboti. Není to tradiční univerzitní kurz, ale předmět motivační. V jeho názvu jsme úmyslně použili "životnou formu" abychom tím zdůraznili tvořivost a hravost. Jak uvidíte dále, naši roboti jsou opravdu "živí".

Souboj Lego robotů v "bludišti" na ČVUT

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Finále soutěže, která byla součástí úvodního předmětu ROBOTI nového bakalářského programu Kybernetika a robotika, proběhlo v pátek 11.12.2009 od 15 hodin v Zengerově posluchárně ČVUT FEL v Praze na Karlově náměstí. V předmětu ROBOTI studentské týmy sestavovaly a programovaly roboty plnící zadané úlohy (úloha sledování čáry a úloha bludiště). Pro finálovou soutěž byla vybrána úloha "BLUDIŠTĚ". Jednotlivé týmy měly k dispozici základní sadu LEGO Mindstorms 9797 a sadu technických dílů 9648, ale cestu jak robota sestavit a naprogramovat, tu musel najít každý z týmů sám. Nejlepších osmnáct týmů spolu se dvěma týmy robotického semináře z Gymnázia Voděradská změřilo síly v závěrečné soutěži o zajímavé ceny. Zvítězil robot, který nejrychleji samostatně projel bludištěm. Celá finálová soutěž byla přenášena on-line po internetu.

Subject "Robots" at the CTU FEE in Prague - using LEGO robots to teach the fundamentals of feedback control

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Study of technical subjects could be very difficult for new students entering the faculty with different background. Traditional study of theoretical disciplines without any clear relevance to "real" problems decreases motivation of many students, particularly those having difficulties with advanced mathematics. The core objective of our new subject Robots is to explore, in friendly way, students' independent thinking, and creativity and work in team. Although the theory is limited we believe that our students will eventually improve their theoretical knowledge as well. They start with something like child game trying to move robot from one place to another. Then, to succeed in more complicated tasks, they soon recognize that there is something behind the curtain and they start to ask how to solve the problems looking for a solution actively. If they reach this stage they are "trapped" - and become excellent and highly motivated students of control engineering.

Subject "Robots" at the CTU FEE in Prague - using LEGO robots to teach the fundamentals of feedback control

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Study of technical subjects could be very difficult for new students entering the faculty with different background. Traditional study of theoretical disciplines without any clear relevance to "real" problems decreases motivation of many students, particularly those having difficulties with advanced mathematics. The core objective of our new subject Robots is to explore, in friendly way, students' independent thinking, and creativity and work in team. Although the theory is limited we believe that our students will eventually improve their theoretical knowledge as well. They start with something like child game trying to move robot from one place to another. Then, to succeed in more complicated tasks, they soon recognize that there is something behind the curtain and they start to ask how to solve the problems looking for a solution actively. If they reach this stage they are "trapped" - and become excellent and highly motivated students of control engineering

Aktivní tlumení s lineárním motorem a možnosti jeho řízení

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Stříbrský, A., Honců, J.
  • Publikace: Strojárstvo. 2009, XIII.(5), 22-1-22-3. ISSN 1335-2938.
  • Rok: 2009
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Cílem tohoto článku je zhodnocení dvou nových metod řízení aktivního tlumení automobilu s lineárním motorem jako akčním členem. Základem regulace je vždy H-nekonečno regulátor, který je v jednom případě modifikován za cenu zhoršení "optimality" (tedy zvýšení nekonečno normy uzavřené smyčky) regulátoru a ve druhém případě je použito více regulátorů navržených pro různé povrchy vozovky. Navržené metody regulace byly odzkoušeny při reálném experimentu na testovací stolici.

Controller choice for car active suspension

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: INTERNATIONAL JOURNAL of MECHANICS. 2009, 4(3), 61-68. ISSN 1998-4448.
  • Rok: 2009
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Automotive suspension system design is very important part of the passengers comfort and safety. In this article automotive active suspension with electric linear motor as an actuator is designed. Due to many reasons H-infinity control is used. This paper is focused on comparison of different controller designed for quart, half or full-car controller (and always used for ―full? car). Each controller configuration is simulated and then verified on the hydraulic quarter car test bed.

H-Infinity Controlled Actuators in Automotive Active Suspension Systems

  • Autoři: Kruczek, A., Stříbrský, A., Hyniová, K., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: 9th ASME Engineering Systéme Design and Analysis Konference (ESDA2008). Haifa: Technion-israel Institute of Technology, Faculty of EE, 2009. ISBN 978-0-7918-4838-8.
  • Rok: 2009
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In this paper active suspension with linear electric motor has been designed. The active suspension is often hardly rejected for its big energy consumption. This contribution deals with direct real-time energy control in suspension system. The linear electric motor is used as an actuator. This motor can in specific situation generate the energy for next use. The H-infinity controller has been developed to improve car behavior, in particular passenger comfort and car stability. The second objective of the controller is to control energy distribution. Our submission is mainly focused on vehicle suspension, but it can be generalized to any kind of active suspension.

MOŽNOSTI ŘÍZENÍ AKTIVNÍHO TLUMENÍ S LINEÁRNÍM MOTOREM

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Stříbrský, A.
  • Publikace: Automatizácia a riadenie v teórii a praxi 2009. Košice: Technická Univerzita v Košiciach, 2009, pp. 30-1-30-6. ISBN 978-80-553-0146-4.
  • Rok: 2009
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Cílem tohoto příspěvku je zhodnocení dvou nových metod řízení aktivního tlumení automobilu s lineárním motorem jako akčním členem. Základem regulace je vždy H-nekonečno regulátor, který je v jednom případě modifikován za cenu zhoršení "optimality" (tedy zvýšení nekonečno normy uzavřené smyčky) regulátoru a ve druhém případě je použito více regulátorů navržených pro různé povrchy vozovky. Navržené metody regulace byly odzkoušeny při reálném experimentu na testovací stolici.

Roboti - motivační předmět bakalářského programu na katedře řídicí techniky ČVUT FEL v Praze

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Robotika je rychle se rozvíjející obor. Nelze se tedy divit, že se stále častěji objevuje i ve studijních osnovách mnohých středních a vysokých škol. Jedním z cenných nástrojů pro podporu výuky je počítačově řízený model LEGO Mindstorms NXT, který lze významnou měrou využít k účinnému vzdělávání mladé generace v tomto odvětví.

ROBOTI - MOTIVAČNÍ PŘEDMĚT NOVÉHO TYPU NA KATEDŘE ŘÍDICÍ TECHNIKY ČVUT FEL V PRAZE

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Kruczek, A.
  • Publikace: Automatizácia a riadenie v teórii a praxi 2009. Košice: Technická Univerzita v Košiciach, 2009, pp. 11-1-11-6. ISBN 978-80-553-0146-4.
  • Rok: 2009
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Robotika je rychle se rozvíjející obor. Nelze se tedy divit, že se stále častěji objevuje i ve studijních osnovách mnohých středních a vysokých škol. Jedním z cenných nástrojů pro podporu výuky je počítačově řízený model LEGO Mindstorms NXT, který lze významnou měrou využít k účinnému vzdělávání mladé generace v tomto odvětví.

Roboti - motivační předmět programu KyR na katedře řídicí techniky ČVUT FEL v Praze

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Robotika je rychle se rozvíjející obor. Nelze se tedy divit, že se stále častěji objevuje i ve studijních osnovách mnohých středních a vysokých škol. Jedním z cenných nástrojů pro podporu výuky je počítačově řízený model LEGO Mindstorms NXT, který lze významnou měrou využít k účinnému vzdělávání mladé generace v tomto odvětví.

Roboti vtrhli na ČVUT!

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Roboti jsou tu! Alespoň na Fakultě elektrotechnické jich je všude plno. Snad každý z 250 studentů začínajících nový bakalářský program Kybernetika a robotika s sebou nosí robota nebo alespoň nějakou jeho část. Ale strach mít nemusíte, jsou to roboti přátelští. Pokud nějakého uvidíte, určitě vám to zlepší náladu. A co se to vlastně děje?

Bezpečnost strojních zařízení

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Automatizácie a riadenia v teórii a praxi 2008. Košice: Technická univerzita v Košiciach, Strojnícka fakulta, 2008, ISBN 978-80-8073-981-2.
  • Rok: 2008
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Zároveň se strmým nárůstem požadavků na zvyšování produktivity a efektivnosti práce, který nutí konstruktéry k vývoji stále výkonnějších a rychlejších automatizovaných systémů pro řízení výrobních procesů, zvyšují se i nároky na zajištění bezpečnosti řízených procesů. V duchu aktuální technické legislativy musí být bezpečnostní opatření součástí konstrukčního řešení řídicího systému, což v technické praxi vyžaduje opuštění letitých zvyklostí a zavedení zcela nových přístupů k chápání bezpečnosti.

Bezpečnost strojních zařízení - Všeobecné zásady konstrukce bezpečnostních částí ovládacích systémů - Bezpečnostní funkce a příklady realizace kategorií

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Zároveň se strmým nárůstem požadavků na zvyšování produktivity a efektivnosti práce, který nutí konstruktéry k vývoji stále výkonnějších a rychlejších automatizovaných systémů pro řízení výrobních procesů, zvyšují se i nároky na zajištění bezpečnosti řízených procesů. V duchu aktuální technické legislativy musí být bezpečnostní opatření součástí konstrukčního řešení řídicího systému, což v technické praxi vyžaduje opuštění letitých zvyklostí a zavedení zcela nových přístupů k chápání bezpečnosti.

Experimenty s aktivním tlumením automobilu

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Steinbauer, P.
  • Publikace: Automatizácie a riadenia v teórii a praxi 2008. Košice: Technická univerzita v Košiciach, Strojnícka fakulta, 2008, ISBN 978-80-8073-981-2.
  • Rok: 2008
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Tento článek se zabývá návrhem aktivního tlumení pérování automobilu s lineárním elektromotorem. Aktivní tlumení je důležitou částí návrhu automobilu, protože ovlivňuje pohodlí a bezpečnost pasažérů. Tento příspěvek se zabývá především experimenty na aktivním tlumení - návrhem vhodného vstupního signálu pro testovací stolici a vyhodnocením výsledků. Další důležitou částí návrhu aktivního tlumení jsou jeho energetické požadavky.

Experimenty s aktivním tlumením automobilu

  • Autoři: Kruczek, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Honců, J., Steinbauer, P.
  • Publikace: Acta Mechanica Slovaca. 2008, 12(1-A), 145-152. ISSN 1335-2393.
  • Rok: 2008
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Tento článek se zabývá návrhem aktivního tlumení pérování automobilu s lineárním elektromotorem. Aktivní tlumení je důležitou částí návrhu automobilu, protože ovlivňuje pohodlí a bezpečnost pasažérů. Tento příspěvek se zabývá především experimenty na aktivním tlumení - návrhem vhodného vstupního signálu pro testovací stolici a vyhodnocením výsledků. Další důležitou částí návrhu aktivního tlumení jsou jeho energetické požadavky.

A Strategy for Energy Flow Management in H_Infinity Controlled Automotive Active Suspension Systems

  • Autoři: Hyniová, K., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of 16th Interantional Conference of Process Control 2007. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2007, ISBN 978-80-227-2677-1.
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In the paper, energy recuperation and energy flow management in active automotive suspension systems with linear electric motors controlled using a proposed H-infinity controller to obtain a variable mechanical force for a car damper is presented. The main advantage of the proposed solution using a linear AC motor is the possibility to generate desired forces acting between the unsprung and sprung masses of the car, providing good insulation of the car sprung mass from the road surface disturbances. In addition, under certain circumstances using linear motors as actuators enables to transform mechanical energy of the vertical car vibrations to electrical energy, accumulate it, and use it when needed.

Bezpečnost strojních zařízení - příklad praktické realizace "Zařízení pro zavažení PECE - BOBR 160.060"

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: ARTEP 2007. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2007, ISBN 978-80-8073-758-0.
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Cílem příspěvku je na příkladu praktické realizace "Zařízení pro zavážení pece - BOBR 160.060" ukázat způsob projektového řešení v souladu s českou technickou normou ČSN EN 60204-1 Bezpečnost strojních zařízení, Elektrické zařízení strojů, Část 1: Všeobecné požadavky.

Bezpečnost strojních zařízení - příklad praktické realizace "Zařízení pro zavažení PECE - BOBR 160.060"

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Cílem příspěvku je na příkladu praktické realizace "Zařízení pro zavážení pece - BOBR 160.060" ukázat způsob projektového řešení v souladu s českou technickou normou ČSN EN 60204-1 Bezpečnost strojních zařízení, Elektrické zařízení strojů, Část 1: Všeobecné požadavky.

Energy Flow Management in H-infinity Controlled Active Suspension Systems

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Poster 2007. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická, 2007,
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In the paper, energy recuperation and management in automotive suspension systems with linear electric motors controlled using a proposed Hinf controller to obtain a variable mechanical force for a car damper is presented. The main advantage of the proposed solution is the possibility to generate desired forces acting between the unsprung and sprung masses of the car. In addition, under certain circumstances using linear motors as actuators enables to transform mechanical energy of the vertical car vibrations to electrical energy, accumulate it, and use it when needed.

Energy Flow Management in Hinf Controlled Active Suspension Systems

  • Autoři: Hyniová, K., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Acta Mechanica Slovaca. 2007, 11(1), 171-176. ISSN 1335-2393.
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In the paper, energy recuperation and management in automotive suspension systems with linear electric motors controlled using a proposed Hinf controller to obtain a variable mechanical force for a car damper is presented. The main advantage of the proposed solution is the possibility to generate desired forces acting between the unsprung and sprung masses of the car. In addition, under certain circumstances using linear motors as actuators enables to transform mechanical energy of the vertical car vibrations to electrical energy, accumulate it, and use it when needed.

Energy Flow Management in Hinf Controlled Active Suspension Systems

  • Autoři: Hyniová, K., Stříbrský, A., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: ARTEP 2007. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2007, ISBN 978-80-8073-758-0.
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    In the paper, energy recuperation and management in automotive suspension systems with linear electric motors controlled using a proposed Hinf controller to obtain a variable mechanical force for a car damper is presented. The main advantage of the proposed solution is the possibility to generate desired forces acting between the unsprung and sprung masses of the car. In addition, under certain circumstances using linear motors as actuators enables to transform mechanical energy of the vertical car vibrations to electrical energy, accumulate it, and use it when needed.

Několik příkladů použítí logického modulu Logo! v praxi

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Článek ukazuje na několika příkladech možnosti použití logického modulu LOGO! pro řízení v náročném průmyslovém prostředí. V jednotlivých příkladech popisuje také způsob zajištění bezpečnosti zařízení. Všechny popsané příklady byly realizovány a uveřejnění informací o nich je možné díky souhlasu firem, pro které byly navrženy. V závěru článku jsou shrnuty výhody a nevýhody při použití logického modulu LOGO! pro řízení průmyslových aplikací.

The Equipment for Filling of the Cooper Blast Furnace - BOBR 160.060

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of 16th Interantional Conference of Process Control 2007. Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2007, ISBN 978-80-227-2677-1.
  • Rok: 2007
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    The main goal of the paper is to show an example of practical realization of "The equipment for filling of the cooper blast furnace - BOBR 160.060" and how to make the project solution with respect to the Czech Standard ČSN EN 60204-1 Safety of machinery - Electrical equipment of machines - Part 1: General requirements.

Zařízení pro zavážení pece Bobr 160.060 z hlediska bezpečnosti

  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    V lednovém čísle časopisu AUTOMA byl uveřejněn článek Několik příkladů použití logického modulu Logo! v praxi. V článku je popsáno i řízení zařízení pro zavážení pece Bobr 160.060. Cílem tohoto příspěvku je ukázat, jak je u něj zajištěn soulad s českou technickou normou ČSN EN 60204-1 Bezpečnost strojních zařízení, Elektrické zařízení strojů, Část 1: Všeobecné požadavky.

Aplication of Modern Electronic Elements in Electronic Systems Courses

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Němeček, P.
  • Publikace: CTU Reports - Proceedings of Workshop 2006. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006, pp. 288-289. ISBN 80-01-03439-9.
  • Rok: 2006
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    The main topic of the project was to innovate and improve the quality of content and form in Electronic Systems Courses. For a graduate in our profession it is important to gain not only theoretical foundation through education, but also an adequate practical proficiency. The main aim of the project was to introduce the problems "Peripheral Devices and Communication Interfaces in Microprocessors Systems", "Power supply and DC/DC converters" and "Active filters" in the theoretical and practical part of Electronic Systems Courses. Present design and realization of the laboratory tasks in Electronic Systems Courses make possible the important modernization of teaching process and to provide simultaneously the high cost-effectiveness of invest resources for modernization of the subject.

Analogový vstupní modul AVM 02

Functional safety of control system to production process system

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of the 6th International Scientific-Technical Conference on Process COntrol (Říp 2004). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2004, pp. 247. ISBN 80-7194-662-1.
  • Rok: 2004
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    Funkční bezpečnost se zabývá problematikou zajišťování korektní funkce tzv. bezpečnostních částí řídicích systémů na úrovni, která odpovídá riziku, souvisejícímu s jejich selháním. Pro vysoká rizika musí být při navrhování bezpečnostních částí využíváno principů redundance a různosti, přičemž konstruktéři musí disponovat vlastním know-how, jehož získání vyžaduje nejen hluboké teoretické znalosti technické a bezpečnostní problematiky, ale také rozsáhlé praktické zkušenosti s daným procesem. Cílem příspěvku je poskytnout stručný přehled požadavků aktuálních zákonných předpisů a technických norem, vztahujících se k problematice zajišťování funkční bezpečnosti řídicích systémů, zahrnující i vysvětlení nejdůležitějších základních pojmů a postupů, včetně příkladu řešení konkrétního projektu řídicího systému se standardním PLC, doplněným speciálním přístrojem pro dosažení potřebné úrovně funkční bezpečnosti.

Functional Safety of Machinery

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: microCAD 2004. International Scientific Conference 18-19 March. Miskolc: Miskolc - Egyetemváros, 2004. p. 43-48. ISBN 963-661-615-9.
  • Rok: 2004

Inovation of Laboratory Tasks in Electronic Systems Courses

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Stříbrský, A., Honců, J., Deutsch, P., Němeček, P.
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2004. Praha: Czech Technical University in Prague, 2004. p. 398-399. ISBN 80-01-02945-X.
  • Rok: 2004

Linear Motor Usage in Active Suspension Systems

  • Autoři: Honců, J., Hyniová, K., Stříbrský, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: The 9th Mechatronics Forum - International Conference Proceedings. Ankara: Atilim University, 2004, pp. 765-771. ISBN 975-6707-13-5.
  • Rok: 2004

Příklady použití programovatelného automatu Simatic S7-200

Laboratoře prostředků řízení katedry řídicí techniky FEL ČVUT v Praze

Modul regulace teploty

možnosti použití logického modulu LOGO! v průmyslových aplikacích

Application of Modern Electronic Elements in Electronic System Courses

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Stříbrský, A., Honců, J., Hyniová, K.
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2002. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2002, pp. 450-451. ISBN 80-01-02511-X.
  • Rok: 2002
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    The paper deals with innovation and improvement of the quality of content and form in Electronic Systems Courses. For a graduate in our profession it is important to gain not only theoretical foundation through education, but also adequate the practical proficiency. In the paper introducing of the problems "Modern filtering" and "Usage of pulse pulse modulation in actuators of control systems" in the theoretical and practical part of Electronic Systems Courses is presented. Recent design and realization of the laboratory tasks in Electronic Systems Courses make possible the important modernization of teaching process and to provide simultaneously the high cost-effectiveness of invest resources for modernization of the subject.

Automat pro ovládání osvětlení schdiště SA 54

Control Electronics Design For Paralel Robot System

Limitations in Active Suspension Systems

  • Autoři: Stříbrský, A., Hyniová, K., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2002. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2002, pp. 212-213. ISBN 80-01-02511-X.
  • Rok: 2002
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    It is often assumed that if practical difficulties are neglected, active systems could in principle produce arbitrary ideal behavior. Using a simple linear two degree-of-freedom car suspension system model it will be shown that even using complete state feedback and in the case of in which the system is controllable in the control theory sense, there still are limitations to suspension performance in the fully active state. In control law design for active suspension system of vehicles it is demanded to prevent magnitudes of the road and load frequency responses from being too large. The paper aims to show that there are some frequency points and frequency ranges where the transfer functions have modulus strictly greater than one i.e. where road and load disturbance amplification occurs. On the base of the Bode integral theorems a proof will be given to show that the transfer functions must be greater in modulus to at least the same extend that it is less than one, when measured in terms of the area on a Bode magnitude plot. In such a case there is a possibility to shift frequency ranges where disturbance amplification occurs to a ”more advantageous place” or to make magnitudes lower spreading the frequency range. This theoretical conclusion will be demonstrated using a typical example.

Modul signalizace nízkého tarifu elektrické energie SNT14

Reduction of Antagonistic Behavior of Redundant Motion Servosystem

Inovation of Laboratory Models Processes Instrumentation Subject

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Hyniová, K., Stříbrský, A.
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2001. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2001, pp. 162-163. ISBN 80-01-02335-4.
  • Rok: 2001
  • Pracoviště: Katedra řídicí techniky
  • Anotace:
    The paper deals with new models of physical systems and technological processes that has been designed for the subject of Instrumentation of processes. We equipped the labratory with new designed models of water level PID control, a technological process model of subejcts packing production lines automatically controled by PLC and a two conveyer belt model controlled by fuzzy loggic controller fy OMRON. For every experiment taken on these models study materials have been prepared. We als equipped the laboratory of Instrumentation processes by a linear electric motor in order to identify its parameters and create a Simulink model of the motor for further researchof active vehicle suspension

Reduction of Vibrations in Mechanical Systems

  • Autoři: Stříbrský, A., Hyniová, K., Honců, J., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2001. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2001, pp. 174-175. ISBN 80-01-02335-4.
  • Rok: 2001

Laboratory Center for Electronic Design of Modern Control System

  • Autoři: Vysoký, O., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Proceedings of Workshop 2000. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2000, pp. 182. ISBN 80-01-02229-3.
  • Rok: 2000

Application of Modern Electronic Elements in Electronic Systems Courses

  • Autoři: Ing. Martin Hlinovský, Ph.D., Vysoký, O., Honců, J.
  • Publikace: Proceedings of Workshop 99. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 1999, pp. 53.
  • Rok: 1999

Frequency Response of Limitations for Active Suspension of Vehicles

  • Autoři: Hyniová, K., Stříbrský, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Micro CAD'99 - International Computer Science Conference. Miskolc: Technical University, 1999, pp. 41-47.
  • Rok: 1999

Achievable Frequency Responses for Active Suspension of Vehicles

  • Autoři: Hyniová, K., Stříbrský, A., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Workshop 98. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 1998, pp. 121-122.
  • Rok: 1998

Active Suspension Controller Design

  • Autoři: Stříbrský, A., Hyniová, K., Ing. Martin Hlinovský, Ph.D.,
  • Publikace: Workshop 97. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 1997. pp. 273-274.
  • Rok: 1997

Aktivní tlumení pérování automobilů

Za stránku zodpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk