Bez dobrého hardware nelze aplikovat sebelepší software. Studující programu UEK jsou k tomuto vedeni s tím, že jejich znalosti musí být systematicky vyučovány pro udržení kroku s aktuálními poznatky doby, musí se umět přizpůsobit změnám a adekvátně reagovat na požadavky studentů středních škol.
Charakteristika programu UEK
Magisterský studijní program Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů pro střední školy (UEK) se skládá ze 70 % pedagogiky a didaktiky a 30 % elektrotechniky a kybernetiky. Studovat lze v prezenční i kombinované formě. Absolventi získají titul Mgr.
Program je určený pro absolventy bakalářského studia v oblasti elektrotechniky, kybernetiky a v dalších příbuzných oborech. Studovat ho ale mohou i již promovaní vysokoškoláci k získání kvalifikace učitele odborných předmětů na SŠ. Program se primárně soustřeďuje na obecné pedagogické, psychologické a didaktické disciplíny, na metody výuky a konkrétní didaktické přístupy. Rozvíjí a prohlubuje oborové odborné znalosti. Součástí studia je i praxe s nácvikem učitelských vystoupení a schopností sebereflexe.
Absolventi programu navíc svými odbornými znalostmi dokážou s přispěním logického uvažování vymýšlet i navrhovat elektronické a kybernetické systémy a přístroje pro reálný provoz v praxi.

Prohloubení znalostí kybernetiky a robotiky

Jednoduché programování pro návrh elektronických a kybernetických systémů
Umět programovat je dnes zcela zásadní magisterskou dovedností, programování jednoduchých elektronických a kybernetických systémů je samozřejmostí. V programu UEK se naučíte porozumět funkčním principům elektronických elementů a jejich programování pro praktické aplikace.

Moderní laboratoře pro experimenty
Pro výuku odborných předmětů jsou k dispozici velmi dobře vybavené laboratoře, často s unikátními přístroji a moderními technologiemi pod vedením zkušených pedagogů, profesorů, docentů a velmi odborně zdatných mladých odborných asistentů.
Vedle laboratoří pro výuku odborných předmětů programu je možnost seznámit se s dalšími významnými laboratořemi na fakultě, jako je např. laboratoř vysokého napětí, speciální akustická bezodrazová komora, audio-video studio, laboratoř 5G a 6G sítí, laboratoř pro nanoelektrické technologie s čistými prostorami, špičková robotická pracoviště s průmyslovými roboty i humanoidy, specializovaná pracoviště zaměřená na počítačovou grafiku apod.

Zapojení do výzkumných skupin
Studenti se mohou zapojit do výzkumu. Mohou řešit analogové i digitální systémy, systémy se senzory a aktuátory, popřípadě výzkum elektronických součástek pro moderní technologie jako např. elektromobilita.

Pedagogika v praxi
Absolvent získá znalosti a kompetence potřebné pro výkon povolání středoškolského učitele. Cílem studia je, aby absolvent dokázal probouzet v žácích zájem o technické obory, podchytit ho v raném stadiu a dále ho rozvíjet. Studijní program proto klade hlavní důraz na osvojení si pedagogiky, psychologie a didaktiky, které studenti prohlubují v rámci povinné učitelské praxe.

Zahraniční příležitosti
Při studiu lze studovat ve formě zahraniční stáže na zahraniční univerzitě až celý akademický rok, zejména s využitím programu Erasmus na podporu studia v zahraničí. Zahraniční studium je nezaplatitelná zkušenost významná často pro další profesní uplatnění. ČVUT má velké množství partnerských univerzit po celém světě vhodných pro toto studium (od Evropy, USA až po Asii).
Jak učíme?
Student si může zvolit buď prezenční, nebo kombinovanou formu studia (v rámci ní mají studenti k dispozici kopie přednášek a v některých případech i jejich video záznamy). Součástí je i bloková výuka.
Od nezbytné teorie (základní informace z učitelské propedeutiky) přes oborovou didaktiku k odborným předmětům s praktickými aplikacemi nejenom při výuce. V nabídce odborných předmětů má student možnost si alternativně volit z nabízených předmětů z oblasti elektroniky nebo kybernetiky.
Co se naučíte v učitelské propedeutice?
- Identifikovat se s rolí učitele na základě poznatků o učitelské profesi, znalosti potřeb a zdrojů začínajícího učitele, osvojování kompetenčního rámce učitele. Seznámíte se s výchovně-vzdělávacím procesem, zákonitostmi, principy, kategoriemi a zásadními teoriemi výchovy a vzdělávání.
- Aplikovat moderní výukové principy do různých profesních a sociálně-kulturních prostředí. Porozumíte otázkám sociální pedagogiky, vlivu sociálního prostředí, rodiny, školy a vrstevníků na děti a mládež.
- Získáte znalosti z obecné pedagogiky a vývoje pedagogických disciplín. Získáte znalosti o postavení didaktiky jako vědní a studijní disciplíny. Dokážete vymezit základní didaktické kategorie.
- Osvojíte si základy metodologie výzkumu ve společenských vědách, získáte základní orientaci o metodách společenskovědního výzkumu, konceptualizaci a procesu výstavby výzkumného problému, získání dovedností potřebných pro výzkumnou činnost menšího rozsahu.
Co se naučíte v oborové didaktice?
-
Získat dovednosti k řešení specifických didaktických situací a metodických postupů v konkrétních podmínkách praktické výuky a laboratorních cvičení v elektrotechnických, elektronických, kybernetických a automatizačních předmětech na středních odborných školách.
- Pochopit přednosti, přidanou hodnotu a principy tvorby otevřených digitálních zdrojů a kurzů MOOC z pohledu didaktiky a umět je účelně využít ve výuce technických předmětů.
- Seznámíte se s možnostmi a výhodami využívaní elektronických systémů z didaktického pohledu pro účelné využití v podpoře výuky technických předmětů.
- Seznámíte se se společenskými riziky moderních technologií ze společenskovědního hlediska.
- Osvojíte si schopnosti kritické analýzy rizik, vytvoření aplikovaných přístupů k jejích předcházejí a minimalizaci.
Co se naučíte v odborných předmětech?
- Koncepce elektronických obvodů a možnosti řešení soudobých analogových a digitálních struktur.
- Principy činnosti součástek a systémů pro neelektrické veličiny (senzory, aktuátory), zpracování signálů a aplikace pro elektroniku, kybernetiku a robotiku.
- Naučení samostatné činnosti při tvorbě edukačních materiálů a laboratorních úloh, praktických experimentů s mikrokontrolerem.
- Využití robotiky ve vzdělávání pro výuku laboratorních cvičeních a poznání podstaty tvůrčí inženýrské a výzkumné práce.
- Aplikace obvodů s inteligentními senzory a periferiemi ovládanými mikrokontrolery, programování v jazyku C, měření vlastnosti, demonstrace pedagogických a didaktických metod pro tvorbu experimentů (výuka v angličtině).
- Základní typy obvodů a konstrukčních bloků digitálních přístrojů a zařízení.
- Základy umělé inteligence a kybernetiky nezbytné pro návrh algoritmů pro řízení strojů.
- Znalost algoritmů, identifikace systému, problematika strojového učení z dat.